Kurzy

NJ 115 Mit Sicherheit sprechen

Lektor/ka kurzu
Ing. Dana Lisá
Cílová skupina
učitelé SOŠ a SOU, učitelé gymnázií, učitelé VOŠ
Kurz akreditován MŠMT pod č.
7313/2019-3-257  
Počet vyučovacích hodin
8 (1 vyučovací hodina = 45 min.)

Aktivity a podněty zaměřené na nácvik a upevnění verbální komunikace v hodinách němčiny

Jde vesměs o zábavné aktivity, pomocí nichž lze rozvíjet komunikační dovednosti žáků a nenásilnou formou je přivést k samostatnému ústnímu projevu. Přitom je důležité zohlednit odlišné přístupy jednotlivých studentů, a střídat aktivity i metody nácviku. Protože u těchto aktivit nejsou chyby bezprostředně opravovány ani negativně hodnoceny, mohou významnou měrou přispět k odbourání strachu z mluvení.

 

V úvodu semináře se budeme zabývat nejčastějšími problémy, na které učitelé při komunikativní jazykové výuce narážejí a v průběhu semináře se pokusíme najít jejich řešení.

 

Učitelé budou postupně seznámeni s aktivitami vhodnými pro začátečníky, mírně pokročilé i pokročilé žáky. Sami si v roli žáků vyzkoušejí nejrůznější jazyková a intonační cvičení, jazykolamy, komunikační týmové hry, vyjednávací aktivity, rolové a simulační hry a hádanky jako např. Černé historky (rekonstrukce příběhu pomocí uzavřených otázek), Alibi (dva obžalovaní se snaží potvrdit si navzájem alibi), Teamarbeit (spolupráce na dálku při objasňování významů), Nicht ja nicht nein (odpovědi na otázky bez zakázaných slov), Wer wird gerettet (vyjednávací hra) apod. a v praxi si tak ověří, jak tyto aktivity ovlivní motivaci žáků a jejich schopnost spontánního vyjádření vlastních názorů a postojů k prezentovaným problémům.

Učitelé budou mít rovněž možnost podělit se v průběhu semináře o vlastní zkušenosti a nápady, a díky této interaktivní formě si odnesou ještě více podnětů pro své další pedagogické působení.

Seminář bude probíhat v německém jazyce.

Detailní informace o kurzu: vzdělávací cíl, charakteristika, požadavky na účastníky,...

Praha 20.03.2020, 9:00–16:00

místo konání bude upřesněno na pozvánce

1 950 Kč

 objednat

NJ 116 Práce s texty ve výuce německého jazyka

Lektor/ka kurzu
Ing. Dana Lisá
Cílová skupina
učitelé 2. stupně ZŠ, učitelé SOŠ a SOU, učitelé gymnázií, učitelé VOŠ
Kurz akreditován MŠMT pod č.
32209/2018-2-875  
Počet vyučovacích hodin
8 (1 vyučovací hodina = 45 min.)

Po úvodní výměně zkušeností se čtením v hodinách němčiny a prezentaci na téma „Fertigkeit Lesen“ (dovednost čtení) již půjde o komplexnější práci s texty, o aktivity, pomocí nichž lze rozvíjet myšlenkové procesy, uvědomit si hlouběji jejich obsah a souvislosti a logicky formulovat a vyjadřovat vlastní myšlenky.  Na příkladech pohádek, básnických a písňových textů, krátkých a ultrakrátkých povídek, poslechových textů i komiksů si učitelé vyzkoušejí různé aktivity, uvedené níže:

1. Pohádky: sestavení názvu pohádky z jednotlivých výrazů, z klíčových slov vytvořených z textu pohádky pomocí programu ‚wordle‘ odhadnout, o kterou známou pohádku se jedná, práce se slovní zásobou z pohádek – přiřazení významu k příslušnému obrázku, pohádková kvarteta spojená s převyprávěním obsahu, čtení pohádek ve skupinách + upravená hra ‚Přines si svou knihu´, zařazení známých citátů do příslušných pohádek, závěrečný kvíz

2.Básnický a písňový text Loreley: po přečtení základních informací shrnutí textu zpaměti, popis osoby podle vlastní představy, práce se slovní zásobou pomocí synonym, porovnání textu s ilustrací, poslech písně

3. Seznámení s klasickou veršovanou dětskou knihou ‚Struwwelpeter‘: práce s textem ‚Daumenlutscher‘ přiřazení textu k jednotlivým obrázkům, doplnění vhodných výrazů do převyprávěného textu, diskuze o různých druzích výchovy, poslech básně ‚Erziehung‘

4.Poslech krátké povídky: anticipace obsahu z klíčových slov, poslech první části a vlastní formulace možného závěru, poslech závěrečné části a srovnání originálu s vlastní představou,rozbor pocitů vypravěče v jednotlivých fázích.

5. Čtení povídky od současné autorky Julii Franck: práce se slovní zásobou, čtení části textu, charakteristika postav a vztahů mezi nimi, čtení závěru textu a stručné převyprávění příběhu v préteritu podle daného schématu

6. Krátké povídky od Franze Hohlera a Marie Luise Kaschnitz, tvorba vlastních variací na texty

7.Ultrakrátké povídky: Bierdeckelgeschichten – skupinová práce -výběr jednoho z nabídnutých textů, příprava a následná prezentace možností práce s tímto textem ve výuce.

8. Comics: základní terminologie, sestaveni příběhu, Goethův Faust v piktogramech

Učitelé tak získají náměty na práci s textem, jimiž se lze inspirovat a dále je rozvíjet a využít při výuce němčiny, a to již od úrovně A1 SERR.

 

Seminář bude probíhat v německém jazyce.

Detailní informace o kurzu: vzdělávací cíl, charakteristika, požadavky na účastníky,...

Praha 03.04.2020, 9:00–16:00

místo konání bude upřesněno na pozvánce

1 950 Kč

 objednat

NJ 117 JAZYKOVÉ HRY I.: tvorba a význam slov

Cílová skupina
učitelé 2. stupně ZŠ, učitelé SOŠ a SOU, učitelé gymnázií, učitelé VOŠ
Kurz akreditován MŠMT pod č.
Bude doplněno
Počet vyučovacích hodin
4 (1 vyučovací hodina = 45 min.)

Cílem semináře je zásobit pedagogy hrami a autentickým materiálem, který mohou použít ve výuce. Po kratičkém teoretickém úvodu o slovotvorbě, významu slov a nových jazykových tendencích se zaměříme na sadu jednoduchých her procvičujících a rozšiřujících základní slovní zásobu (př. gehen – strapazieren – stolpern – waten atp.). Neopomeneme ani nové jazykové tendence (anglicizmy, feminismy, zkratky,…). V závěru si vyzkoušíme jednoduché modelové scénky, při kterých budeme pracovat s autentickými texty (př. jízdní řády, orientace v obchodním domě).

Detailní informace o kurzu: vzdělávací cíl, charakteristika, požadavky na účastníky,...

Praha 12.05.2020, 10:00–13:15

místo konání bude upřesněno na pozvánce

820 Kč

 objednat

NJ 119 Internet im Deutschunterricht

Lektor/ka kurzu
Barbara Bresslau, M.A.
Cílová skupina
učitelé 2. stupně ZŠ, učitelé SOŠ a SOU, učitelé gymnázií, učitelé VOŠ
Kurz akreditován MŠMT pod č.
24409/2018-2-698  
Počet vyučovacích hodin
6 (1 vyučovací hodina = 45 min.)

V poslední době – i kvůli nárůstu imigrace do německy mluvících zemí – se počet nabídek webových stránek vhodných k výuce němčiny nesmírně zvýšil. Na jednu stranu je to výborná zpráva, na druhou to může vést ke zmatení, protože stránky se velice liší rozsahem a kvalitou. V tomto semináři se bude pracovat s novými stránkami a aktivitami, které můžou obohacovat výuku němčiny v českém kontextu a které se ve většině případů nejen setkávají s úspěchem u žáků, ale vedou také k efektivnějšímu osvojení daného učiva.

I když jsou webové stránky volně dostupné, učitelům často chybí zkušenost, jak je správně zapojit do výuky, aby materiály byly přínosné k učení. Proto se v tomto semináři klade důraz na analýzu a reflexi nabídek pro efektivní a smysluplnou integraci materiálu ve výuce.

Mezi zdroji, s kterými se účastníci během seminářů setkají, budou:

  1. webové portály a stránky z německy mluvících zemí a stránky pro němčinu jako cizí jazyk, obsahující nejen výklad, ale i různá cvičení a testy
  2. komplexní stránky s množstvím materiálů, od slovní zásoby, cvičení jednotlivých dovedností, reálií a gramatiky až po tematické odkazy na německy mluvící internetové stránky
  3. materiály k výuce němčiny zdarma v online podobě a ve formátu pdf, mp3 nebo mp4
  4. volně dostupné on-line slovníky na internetu – jedno- a dvoujazyčné, tradiční, obrazové a kontextové

Detailní informace o kurzu: vzdělávací cíl, charakteristika, požadavky na účastníky,...

Praha 02.03.2020, 09:00–14:00

místo konání bude upřesněno na pozvánce

1 090 Kč

 objednat

NJ 120 Co nabízí web učiteli němčiny

Lektor/ka kurzu
Mgr. Marek Bohuš, Ph.D.
Cílová skupina
učitelé 2. stupně ZŠ, učitelé SOŠ a SOU, učitelé gymnázií, učitelé VOŠ
Kurz akreditován MŠMT pod č.
27664/2017-2- 1065
Počet vyučovacích hodin
8 (1 vyučovací hodina = 45 min.)

Seminář představí rozličné internetové zdroje původu českého, německého, rakouského i švýcarského a odjinud. Jedná se o stránky určené pro učitele DaF ve světě, pro učitele němčiny jako mateřského jazyka a konečně nástroje pro výuku nezamýšlené, ale velmi dobře využitelné. Jejich obsahem jsou motivační materiály založené na obrazu, zvuku a textu, herní aktivity, lexikální vyhledávače a slovníky (výkladové, synonymní aj.), webové literární antologie, zásobníky výukových materiálů, portály pro jazykovou výuku předškolních dětí a jiné užitečné nástroje, které zatraktivní výuku a pomohou učiteli. Tyto nástroje nejsou určeny výhradně žákům, ale mají být také prostředkem proti syndromu vyhoření učitele.

Detailní informace o kurzu: vzdělávací cíl, charakteristika, požadavky na účastníky,...

Praha 19.03.2020, 9:00–16:00

místo konání bude upřesněno na pozvánce

1 660 Kč

 objednat

Brno 12.05.2020, 9:30–16:30

místo konání bude upřesněno na pozvánce

1 660 Kč

 objednat

Olomouc 27.02.2020, 9:00–16:00

místo konání bude upřesněno na pozvánce

1 660 Kč

 objednat

DESCARTES, v.o.s. si vyhrazuje právo změnit termín konání akce, pokud bude nutné. O změně termínu se účastníci dozví s dostatečným časovým předstihem prostřednictvím pozvánky.

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.
Další informace