PP 392 Jak studentům přiblížit právo v hodinách společenských věd
DESCARTES, v.o.s. si vyhrazuje právo změnit termín konání akce, pokud bude nutné. O změně termínu se účastníci dozví s dostatečným časovým předstihem prostřednictvím pozvánky.
Obsah akce
Seminář nabídne vyučujícím společenskovědních předmětů, případně právní nauky, inspiraci pro přiblížení základů práva studentům, kteří se dosud s právní problematikou nesetkali. Seminář není koncipován jako teoretický vhled do jednotlivých právních odvětví: orientován je především na procesní problematiku přibližující základní právní mechanismy, jež stát občanům nabízí při obraně práv. Obsah semináře je proto zaměřen na ústavní systém a zakotvení lidských práv a svobod, jakož i na jejich obranu, dále na přiblížení trestního a civilního soudnictví a dalších procesních cest k obraně práv. Dalšími tématy jsou tedy možnosti postupu inspekčních orgánů a veřejného ochránce práv, ale také využití alternativních cest k řešení sporů, což je téma v posledních letech velmi aktuální. Vyučujícím budou předloženy reálnými případy inspirované kasuistiky, jež mohou být při výuce využity. Studenti se díky těmto aktivitám učí obsahově správně vyjadřovat a prezentovat jednoduché právní závěry, ale také vyhledávat v právních pramenech možná řešení různých právních situací.
Vzdělávací cíl
Seminář ulehčí vyučujícím volbu uchopení právní problematiky při výuce společenských věd. Jednak obdrží zajímavou inspiraci v podobě uvedených kasuistik, které jsou zaměřeny na aktuálně diskutovaná témata (mj. povinnost ředitele/školy přizpůsobit obsah výuky studentům pocházejícím z náboženských menšin a sekt, dále např. problematika genderové nerovnosti při odměně za stejnou práci), jednak sami získají základní právní dovednosti, jež mohou předávat studentům při výuce.