PP 398 Filosofie lásky, moci a kreativity

Předmět
Pedagogika a psychologie, Základy společenských věd
Cílová skupina
učitelé 1. stupně ZŠ, učitelé 2. stupně ZŠ, učitelé SOŠ a SOU, učitelé gymnázií, učitelé VOŠ
Akreditace
396/2018-2-35

DESCARTES, v.o.s. si vyhrazuje právo změnit termín konání akce, pokud bude nutné. O změně termínu se účastníci dozví s dostatečným časovým předstihem prostřednictvím pozvánky.


Vzdělávací cíl

Cílem akce je ukázat alternativní způsob výuky za pomoci filozofie. Během kurzu si zúčastnění rozšíří své znalosti a schopnosti důležité pro motivaci žáků všech stupňů škol. Zúčastnění se zdokonalí v kritickém myšlení během diskuzí a analýzy problémů spojených s pojetím lásky, moci a kreativity. 


Charakteristika

Teoretické a praktické seznámení s pojetím lásky, moci a kreativity. Jednotlivá témata jsou rozdělena do čtyř bloků – tři bloky teoretické, během kterých budou objasněny jednotlivé pojmy a jejich význam při výuce; jeden blok praktický založený na diskuzi, sdílení zkušeností a aplikaci vlastní kreativity. Kurz nejen rozšíří všeobecné znalosti vyučujících všech předmětů, ale podpoří i jejich kreativní schopnosti, které je možné aplikovat při výuce.


Obsah akce

Předmět je rozdělen do čtyř bloků.  První tři bloky jsou teoreticky zaměřeny na témata lásky, moci a kreativity. Ve čtvrtém bloku jsou tato tři témata propojena a sdílena prakticky. Ke každému tématu zúčastnění dostanou k dispozici krátký text (elektronicky), který si před setkáním přečtou. V semináři budou jednotlivá témata objasněna a zároveň propojena s reálnými problémy při výuce. Teoretická část bude vycházet z textů: L. Naldoniová, Erós a jeho metamorfózy; L. Ries, Pedagogická láska a prosociálnost; P. Zimbardo, Luciferův efekt;  G. Rodari, Gramatika fantasie (u jednotlivých bloků je uvedena literatura, kterou by měli zúčastnění přečíst před začátkem semináře).

Rozdělení výuky:

1.Pojetí lásky (2 hodiny): Čtyři významy lásky se zaměřením na lásku erotickou a přátelskou v interpretaci Platóna, Aristotela a Freuda. Pedagogická láska. Literatura: L. Naldoniová, Erós a jeho metamorfózy. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě. (kapitola 1.4 Čtyři podoby lásky); L. Ries, Pedagogická láska a prosociálnost.

2.Pojetí moci (2 hodiny): Problém moci a autority při výuce. Proměny osobnosti po získání moci: diskuze na téma Stanfordského experimentu provedeného psychologem P. Zimbardem. Literatura: P. Zimbardo, Luciferův efekt. Jak se z dobrých lidí stávají lidé zlí. (kapitola XVI. Odolávání situačním vlivům a oslava hrdinství.)

3.Kreativita a fantasie 2 hodiny:Jak podporovat kreativitu: seznámení s gramatikou fantasie italského pedagoga a autora dětských knih Gianni Rodariho. Literatura: L. Naldoniová, „Kreativní fantazie Gianni Rodariho“ In Na rozhraní světů. Fantastická literatura v mezioborovém zkoumání. Brno: Spisy Filozofické fakulty Masarykovy univerzity (2016): 221-232.

4.Láska, moc a kreativita – hledání souvislostí a jejich aplikace při výuce (2 hodiny).

Zúčastnění vzdělávací akce dostanou na závěr test, který bude založen na základní literatuře uvedené u jednotlivých výukových bloků.  

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.
Další informace