ČJ 228 Techniky hlasitého čtení
DESCARTES, v.o.s. si vyhrazuje právo změnit termín konání akce, pokud bude nutné. O změně termínu se účastníci dozví s dostatečným časovým předstihem prostřednictvím pozvánky.
Video ke kurzu
Umět výrazově přečíst pohádku, příběh nebo jakýkoliv text pro posluchače libovolného věku, abychom je zaujali, to si vyžaduje vědomé ovládnutí svého hlasu. V tomto praktickém semináři si vyzkoušíme, jak se pracuje s dechem, artikulací, intonací, rytmem, tempem, pauzou, jak se zabarvuje hlas, kam klademe důraz při hlasitém čtení. Učitelé mateřských škol budou rozvíjet své dovednosti hlasitého čtení, učitelé základních škol si odnesou spoustu cvičení, které mohou aplikovat v hodinách čtení či literatury.
Obsah akce
Seminář vede učitele mateřských škol ke správnému hlasitému čtení, které využijí při čtení pohádek a příběhů dětem, ale také při učení básniček děti předškolního věku. Učitele základních škol vede k metodice hlasitého čtení, kterou mohou využít se svými žáky při výuce této dovednosti. Seminaristé se seznámí se základními pojmy, jakými jsou artikulace, intonace, barva hlasu, tempo, rytmus, pauza, důraz. V mnoha cvičeních si tyto techniky sami vyzkoušejí. Seminář provázejí i teoretické komentáře, jakých chyb se často děti při čtení dopouštějí a jakými metodami tyto chyby odstranit.
Témata výuky:
- Úvod do technik hlasitého čtení
- Cvičení na artikulaci čteného textu
- Cvičení na intonaci čteného textu
- Cvičení na temporytmus čteného textu
- Cvičení na kladení důrazu ve slovech i ve větách.
- Cvičení na pauzu při hlasitém čtení
- Cvičení na hlasité čtení textu s dialogem a bez dialogu
Určeno pro učitele (vyučovací předmět):
- Mateřské školy
- Českého jazyka
- Dramatické výchovy (zejména na středních pedagogických školách)
Vzdělávací cíl
Cílem semináře je dovést učitele MŠ a ZŠ ke správnému ovládání technik výrazového hlasitého čtení textu s dialogem a bez dialogu. Rozšířit jejich možnosti, jak nepateticky vyučovat báseň či čtení své žáky a tím zdokonalit svůj výchovně vzdělávací proces.