Fy 104 Slunce jako hvězda. Sluneční aktivita a její projevy i vliv na Zemi.

Předmět
Fyzika
Cílová skupina
učitelé SOŠ a SOU, učitelé gymnázií, učitelé VOŠ
Akreditace
396/2018-2-35

DESCARTES, v.o.s. si vyhrazuje právo změnit termín konání akce, pokud bude nutné. O změně termínu se účastníci dozví s dostatečným časovým předstihem prostřednictvím pozvánky.


Vzdělávací cíl

Seznámit účastníky se současnými znalostmi o naší nejbližší hvězdě.


Charakteristika

V semináři se účastníci seznámí se současnými znalostmi o Slunci, jeho aktivitě a jeho vlivu na Zemi v takové formě, aby poznatky mohli uplatnit při školní výuce i speciálních zaměstnáních a praktik studentů.


Obsah akce

Historické i současné představy o Slunci. Slunce, jeho charakteristiky, složení a struktura.  Chod teploty a hustoty, chemické složení.  Termonukleární reakce, sluneční neutrina. Přenos záření, radiace, konvekce.  Slunce jako zdroj téměř veškeré energie na Zemi. Časový vývoj a budoucnost Slunce.

Sluneční aktivita a její vliv na Zemi. Sluneční magnetismus, sluneční dynamo.  Sluneční skvrny, erupce, protuberance, výrony koronální hmoty, geomagnetické bouře. Cykly sluneční aktivity. Zakládání slunečních observatoří v době 2. světové války. Vlivy na ionosféru. Monitorování a předpovědi sluneční a geomagnetické aktivity. Super erupce na magnetických hvězdách červení trpaslíci 3000 K  dalekohledem Kepler. 104 mohutnější než na Slunci, 1036 erg. Erupce tvoří až 8 procent jasu hvězdy.

Pozorování Slunce pozemskými i kosmickými přístroji v různých spektrálních oborech.  Vyzařovací funkce Slunce. Radiové, mikrovlnné, infračervené, optické, ultrafialové, rentgenové pozorování Slunce.  Dalekohledy, spektrografy, interferometry, sluneční seismologie. Mezinárodní spolupráce a projekty. Účast a výsledky vědců z ČR při výzkumu Slunce.

Proměnlivý tvar sluneční korony. Přirozená i „umělá“ zatmění slunečního disku. Pozemské expedice, PROBA 3 -experiment pro stálé monitorování sluneční koróny při umělém zatmění. Let dvou satelitů v přesné formaci. Vzdálenost satelitů 150 m, přesnost na dráze plus/minus 5 mm.  Rozptýlené světlo 2 x 10-4. Slunce jako inspirátor ve vědě, technice i v kultuře. Možnosti pozorování Slunce při školní výuce, bezpečnost při pozorování.

Každému tématu věnovat dvě vyučovací hodiny s maximálním zapojením posluchačů v diskusi.

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.
Další informace