ČJ 243 Labyrintem interpretace aneb vztah autora, textu, čtenáře a kontextu v zásadních pracích z teorie interpretace

Předmět
Český jazyk
Cílová skupina
učitelé 2. stupně ZŠ, učitelé SOŠ a SOU, učitelé gymnázií, učitelé VOŠ
Akreditace
27664/2017-2- 1065  

DESCARTES, v.o.s. si vyhrazuje právo změnit termín konání akce, pokud bude nutné. O změně termínu se účastníci dozví s dostatečným časovým předstihem prostřednictvím pozvánky.


Vzdělávací cíl

Obeznámení se s teoriemi významných interpretačních škol; uvažovaní o textu ze čtyř stran (ze strany autora, čtenáře, samotného textu a kontextu); nápady pro zatraktivnění práce s texty na školách; formulace nových otázek pátrajících po „smyslu díla“.


Charakteristika

Seminář představí pedagogům základní přístupy k interpretaci textů. Nelze přeci vymýšlet nekonečné variace na otázku „Co tím chtěl básník říci?“ a tvářit se, že to víme. Uvedená otázka smysl má, ale je jenom jednou z mnoha. Hlavní smysl semináře pak můžeme hledat právě ve vymýšlení smysluplných otázek k probíraným textům v hodinách literatury (a nejen jí). Na základě představení klasických prací teoretiků interpretace budeme sledovat úlohu autora, textu, čtenáře a kontextu při hledání smyslu „sdělovaného“. Představíme si různé a do jisté míry i protichůdné přístupy, které nás nakonec dovedou k poznání, že ani jeden z vrcholů interpretačního čtyřúhelníku není rozumné odvrhnout.


Obsah akce

1.         Dílo jako historický pramen.

 

2.         Nová kritika aneb „smrt autora“.

3.         Hermeneutika a její horizonty očekávání.

4.         Čtenářsky orientovaná literární teorie.

5.         Český strukturalismus. Vše je struktura.

6.         Poststrukturalistické tázání. Co je autor?

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.
Další informace