W - ČJ 11 Proměny židovské tematiky v české literatuře a jejich didaktické aspekty

Předmět
Český jazyk
Cílová skupina
učitelé 2. stupně ZŠ, učitelé SOŠ a SOU, učitelé gymnázií, učitelé VOŠ, ředitelé škol a školských zařízení, učitel - metodik prevence, psychologové
Akreditace
Bez akreditace

DESCARTES, v.o.s. si vyhrazuje právo změnit termín konání akce, pokud bude nutné. O změně termínu se účastníci dozví s dostatečným časovým předstihem prostřednictvím pozvánky.


Vzdělávací cíl

Podat co nejucelenější pohled na židovství v českých zemích, zejména pak v literatuře, a usnadnit tak pedagogům/facilitátorům práci, kterou by museli ve snaze podobný obraz získat, vykonat. Materiálů zabývajících se danou problematikou není na trhu mnoho. A pakliže se židovstvím v českém kontextu ve svém obsahu zabývají, často se jejich autoři omezují na jedno téma (např. jen na historii, jen na zvyky a tradice apod.). Chce-li však pedagog pracovat s textem, měl by chápat veškerý kontext. V případě práce se židovskou tematikou tak musí prostudovat velké množství sekundárních zdrojů. Jedním s cílů webináře je tuto práci vyučujícím usnadnit a nabídnout jim již hotový balíček informací a dat spojených se židovskou tematikou v českém (literárním) kontextu. Zároveň je naplánována aktivní práce s textem, jakási simulace výuky, skrze niž by lektorka chtěla dokázat, že židovská tematika je stále aktuální, a to nejen šoa/Tanach, a že je možné a vhodné s ní v hodinách pracovat, a to i v rámci mezipředmětových vztahů.  Jelikož v literatuře se často zrcadlí reálné dění (autobiografie, kroniky, dokumenty atd.) a stejně tak je téma spojené se sociálními, náboženskými a politickými zvraty, webinář může být zajímavou volbou také pro učitele společenských věd.


Obsah akce

Webinář bude primárně zaměřen na podoby židovské tematiky v české literatuře. Vzhledem k faktu, že povětšinou se ve školství pracuje pouze s tematikou biblickou a dále se šoa, budou tyto dvě pod-tematiky upozadněny na úkor jiných, ve výuce méně zastoupených, ne však nezajímavých, pod-tematik (českožidovské hnutí, Praha, Golem, židovství, ahasverismus, humor). Součástí lekce bude rovněž návrh didaktického využití díla Lea Perutze a Siegfrieda Kappera, jenž proběhne formou práce s textem. Jelikož rozebírané díla obsahují značné množství odkazů na mimoliterární kontext, (termíny spojené s judaismem, historická data, symbolika, hebrejské a jidiš výrazy apod.) bude nedílnou součástí webináře také úvod do židovství (historie Židů ve světě, základní židovské texty, židovské tradice a zvyky, židovské jazyky) a dále lekce zabývající se česko-židovskými vztahy (historie, literární stopa, osobnosti, školství). Rovněž budou zmíněny vývojové fáze literárních postav – Židů. Z hlediska šoa se zaměříme na vývojové etapy antisemitismu, na tvorbu terezínskou a na tu intencionální (zaměřenou na děti a mládež). V oblasti biblické bude analyzováno desatero (z židovského pohledu). Účastníkům bude poskytnuta také řada tipů na sekundární studijní literaturu a na výukové programy zabývající danou problematikou.

  1. Osnova akce (přehled témat výuky s časovou dotací jednotlivých témat)
  • Úvod do židovství 
  • historie Židů ve světě
  • základní židovské texty
  • tradice a zvyky
  • jazyky (hebrejština, jidiš, judeo-španělština, němčina, čeština)
  • Židé v českých zemích
  • historie
  • literární vývoj
  • významné osobnosti
  • Golem v souvislostech
  • židovské školství v kontextu českého
  • Židovská tematika v české literatuře
  • židovská postava v romantismu
  • literární kontext
  • rozbor děl autorů židovského původů působících v období mezi revolucí 1848 a druhou světovou válkou se zaměřením na následující pod-tematiky: českožidovské hnutí, Praha, Golem, židovství, ahasverismus, šoa (Terezínská tvorba a intencionální literatura) a židovský humor
  • zaměřeno zejména na autory: S. Kapper, L. Kompert, H. Salus, M. Brod, I. Olbracht, F. Gellner, E. Hostovský, P. Eisner, J. Orten, F Gottlieb, V. Fischl, L. Perutz, G. Meyrink, F. Kafka, J. Langer, V. Rakous a A. Fuchs
  • Návrhy didaktického využití vybraných textů
  • rozbor školských dokumentů
  • práce s textem (S. Kapper, L. Perutz)
  • studijní a výukové zdroje

Pro účastníky

Co si mají účastníci donést s sebou

PC s nainstalovaným softwarem ZOOM. Mikrofon pro případné dotazy. Není ale podmínkou, lze použít i chatové okno.

Vzkaz účastníkům

K účasti na webináři je potřeba mít nainstalovaný ZOOM. Pozvánka do konference Vám přijde na email zadaný v přihlášce na webinář.

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.
Další informace