AJ 253
učitelé 2. stupně ZŠ, učitelé SOŠ a SOU, učitelé gymnázií, učitelé VOŠ
DESCARTES, v.o.s. si vyhrazuje právo změnit termín konání akce, pokud bude nutné. O změně termínu se účastníci dozví s dostatečným časovým předstihem prostřednictvím pozvánky.
Vzdělávací cíl
- Podat podrobný popis formálních vlastností a sémantiky záporu v angličtině při uplatnění principů transformativní gramatiky
- Srovnáním se sémantickými a formálními vlastnostmi českého záporu ukázat na rozdíly mezi AJ a ČJ
- Vymezit problematiku záporu v procesu výuky AJ především s ohledem na jazykové cítění českých mluvčích
Charakteristika
Tento kurz se zabývá gramatickým jevem negace, a to z hlediska sémantického, formálního i pragmatického. Z hlediska sémantického naznačuje možnou klasifikaci záporu při uplatnění kritéria dosahuzáporného výrazu, tj. jaká část věty nebo struktury je záporem ovlivněna. Z hlediska formálního představuje různé prostředky realizace záporu v závislosti na jeho sémantice a z hlediska pragmatického porovnává různé možnosti vyjádření záporu v různých kontextech. Popis negace v angličtině se opírá o možnosti komparace s českým jazykem a hledá totožné momenty a upozorňuje na rozdíly.
Obsah akce
- Sémantika záporu (dosah záporu; rozdíl mezi větným a členským záporem, ohnisko záporu a jeho úloha při určování dosahu sémantiky záporu)
- Prostředky záporu: gramatické, lexikální (záporné lexikální morfémy, slova formálně kladná se zápornou sémantikou)
- Záporné věty se všeobecnými kvantifikátory ( změna dosahu záporu v závislosti na umístění negativní částice a na prozodických prostředcích), princip jednoho záporu v angličtině versus princip záporové shody v češtině (double negation)
- Konkurence neurčitého členu, nulového členu a existenciálních kvantifikátorů some a any v záporných větách a z toho vyplývající změny
- Problematika výuky anglického záporu (základní principy tvoření záporu, automatizace užívání gramatických slov při tvoření záporu, pochopení sémantiky záporu a její reflexe ve volbě prostředků záporu)