BI 110 O nerostech a jak na ně

Předmět
Biologie
Cílová skupina
učitelé 1. stupně ZŠ, učitelé 2. stupně ZŠ, učitelé SOŠ a SOU, učitelé gymnázií, učitelé VOŠ
Lektor(-ka)
Akreditace
1385/2019-2-31

DESCARTES, v.o.s. si vyhrazuje právo změnit termín konání akce, pokud bude nutné. O změně termínu se účastníci dozví s dostatečným časovým předstihem prostřednictvím pozvánky.


Vzdělávací cíl

Cílem je formou srozumitelného výkladu a především početných pečlivě vybraných ukázek představit zájemcům základní minerály, popsat na vzorních jejich vlastnosti, poznávací znaky, výskyt v přírodě a použití v průmyslu. Též všelijaké zajímavosti o nich, kterými by učitelé mohli zajmout své žáky ve školách v rámci přírodovědy, přírodopisu, chemie či fyziky. Tyto informace a především kontakt se vzorky jednotlivých minerálů v jejich hlavních podobách by měly zájemcům oživit a uspořádat jejich znalosti tématu a doplnit je novými informacemi a souvislostmi. Významným dílčím cílem je poskytnout účastníkům praktické rady a ukázky k určování nejčastějších minerálů obvykle zastoupených ve školních sbírkách, což je téma často jmenované učiteli jako problematické a pro ně nepříjemné. Zvýšený důraz je položen také na praktické využití minerálů, protože toto důležité téma je v běžných atlasech minerálů či v internetových zdrojích většinou opomíjeno. Účastník by si měl ze semináře odnést nikoliv „vědu“, ale základní orientaci v tématu, kterou si může podle svých potřeb a zájmu doplňovat třeba na internetu.


Obsah akce

Vzdělávací program je zaměřen na nejdůležitější minerály (nerosty), na jejich poznávání, fyzikální a chemické vlastnosti, vznik a výskyt v přírodě a praktické využití. Jde o přehledně uspořádaná fakta o minerálech coby přírodninách se zásadním významem přírodovědeckým i praktickým. Jádrem semináře je rozsáhlá přenosná sbírka minerálů v jejich nejčastějších podobách s důkazem na nejrozšířenější minerály zemské kůry a nejvýznamnější suroviny; vzorků je cca 200 a jejich shromáždění je výsledkem několikaleté promyšlené práce, takže v současnosti sbírka představuje ucelený soubor s vysokým didaktickým potenciálem mírně nad rámec potřeb základních a středních škol. Po krátkém teoretickém úvodu (jak je minerál definován, co je minerální druh, mineralogický systém) se probírají jednotlivé minerály od 1. po 10. třídu mineralogického systému formou besedy nad sbírkou minerálů s četnými ukázkami jednotlivých druhů (výčet viz níže) – vzorky kolují mezi účastníky, takže si je mohou „osahat“ a pořádně prohlédnout. Hodně pozornosti je věnováno poznávacím znakům minerálů, které bývají zastoupeny ve školních sbírkách: zkušenost ukazuje, že učitelům tato „praktická“ část mineralogie často působí potíže, nepochybně proto, že jde o dovednost, již lze získat jen praxí, tj. studiem reálných vzorků minerálů, ne pouze teoreticky např. četbou literatury nebo hledáním informací na internetu. Ke každému minerálu se účastníci dozví základní informace (složení, vlastnosti, určovací znaky, vznik a výskyt, použití) i různé zajímavosti, kterými by mohli oživit a zatraktivnit svůj výklad žákům. Velký důraz je kladen na snahu o srozumitelnost bez používání složitější oborové terminologie. Vítány jsou samozřejmě všechny dotazy a připomínky účastníků, byť jasně daná struktura semináře nedává příliš prostoru pro improvizaci témat (na rozdíl od semináře o deskové tektonice).

 

Témata:

  • Teoreticky o minerálech: definice minerálu, minerální druh, mineralogický systém. 0,5 h
  • Jednotlivé třídy mineralogického systému (1. – 10.), nejdůležitější minerály z hlediska stavby zemské kůry a průmyslového. První polovina semináře ne-křemičitany, druhá křemičitany (s krátkým teoretickým úvodem vzhledem k jejich mimořádnému významu a početnosti). 7,5 h

 

Výčet základních probíraných minerálů (další jen v případě speciálního zájmu):

  • 1. třída: síra, grafit a diamant, zlato, železo
  • 2. třída: pyrit a markazit, galenit, sfalerit, chalkopyrit
  • 3. třída: halit, fluorit
  • 4. třída: křemen, opál, magnetit, chromit, hematit, korund, limonit, bauxit
  • 5. třída: kalcit, siderit, magnezit, dolomit, aragonit, azurit a malachit
  • 6. třída: (boráty jen zmínit, ve školách se o nich nemluví)
  • 7. třída: baryt, sádrovec
  • 8. třída: apatit
  • 9. třída: olivín, topaz, granáty, beryl, turmalíny, pyroxeny, amfiboly, mastek, slídy, kaolinit, serpentin, živce, zástupci živců, zeolity
  • 10. třída: jantar

Pro účastníky

Co si mají účastníci donést s sebou

možnost přinést nerosty na určení (rozumný počet)

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.
Další informace