ZŠ 115 Exkurze do moderní literatury pro žáky mladšího školního věku

Předmět
Základní škola I
Cílová skupina
učitelé 1. stupně ZŠ
Akreditace
9374/2020-4-238

DESCARTES, v.o.s. si vyhrazuje právo změnit termín konání akce, pokud bude nutné. O změně termínu se účastníci dozví s dostatečným časovým předstihem prostřednictvím pozvánky.


Vzdělávací cíl

Cílem semináře je seznámit účastníky s moderní literaturou pro děti, s vybranými autory a charakteristikou jejich tvorby, s novinkami v jednotlivých žánrech a s možnostmi, jak využít mezipředmětové vztahy a prolínání vzdělávacích oblastí. Na vybraných ukázkách si učitelé prakticky vyzkoušejí, jak je možno literaturu pro děti využít k rozvoji čtenářské gramotnosti, jak žáky vhodně motivovat k jejich vlastní mimoškolní četbě a k práci s textem, popř. k vlastní tvorbě atd.


Charakteristika

Cílem semináře je seznámit účastníky s moderní literaturou pro děti, s vybranými autory a charakteristikou jejich tvorby, s novinkami v jednotlivých žánrech a s možnostmi, jak využít mezipředmětové vztahy a prolínání vzdělávacích oblastí. Na vybraných ukázkách si učitelé prakticky vyzkoušejí, jak je možno literaturu pro děti využít k rozvoji čtenářské gramotnosti, jak žáky vhodně motivovat k jejich vlastní mimoškolní četbě a k práci s textem, popř. k vlastní tvorbě atd.


Obsah akce

Lektorka vychází z průzkumu provedeného mezi žáky, jenž mapoval nejoblíbenější knihy, které by samy děti doporučily svým vrstevníkům k přečtení. Opírá se o antologii kolektivu Petra Mandyse 2x 101 knih – nejlepší a nejvlivnější knihy pro děti a mládež (Albatros 2013). Pozornost bude věnována také knihám, které byly oceněny Zlatou stuhou a jinými cenami.

 České učebnice často pracují s ukázkami textů z literatury pro dospělé čtenáře, což někdy může vést i k demotivaci. Jestliže literatura pro děti není v učebnicích dostatečně zastoupena, je na učiteli, aby ji svým žákům přiblížil sám.  Pro učitele je průběžné sledování nových titulů časově velmi náročné. Je však třeba se v této oblasti patřičně orientovat. Seminář jim má být v tomto ohledu oporou. Kromě práce s texty se seznámí s vybranými autory a ilustrátory knih pro žáky mladšího školního věku.

  • Vytváření čtenářského vkusu, ceny za dětskou literaturu
  •  Připomínka některých nadčasových autorů, jejichž obliba přetrvala do současnosti
  • Vybraní čeští a zahraniční autoři a ilustrátoři od  2. poloviny 20. století do současnosti – přehled podle žánrů:
  • Pohádky (Petr Stančík, Pierre Grippari, Sven Nordqvist, Luis Sepúlveda aj.)
  • Dětský hrdina (Markéta Pilátová, Hana Doskočilová, Miloš Kratochvíl, René Goscinny, Christine Nöstlingerová aj.)
  • Dobrodružné příběhy; detektivní zápletka ( Thomas Brezina, Jo Nesbo aj.)
  • Dříve tabuizovaná témata v literatuře pro děti – handicap, nemoc, holocaust, smrt atd.(Ivona Březinová, Martina Drijverová, Ollivier Mikaël, R. J. Palaciová, Andreas Steinhöfel, John Boyne, Iva Procházková aj.)
  • Populárně naučná literatura (Alena Ježková, Daniela Krolupperová, Martina Drijverová, , Lucie Seifertová, Martina Skala, Ondřej Hník aj.)
  • Komiks a obrázková kniha (Pavel Čech, Raina Telgemeierová aj.)
  • Poezie pro děti a mládež (Pavel Šrut, Radek Malý, Michal Černík, Jiří Havel, Jiří Dědeček, Emanuel Frynta, Josef Brukner aj.)
  • Rozvíjení estetického cítění, smysl pro krásu jazyka, práce s poetickým textem, vlastní tvorba žáků

Pro účastníky

Co si mají účastníci donést s sebou

psací potřeby

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.
Další informace