BI 118 Vegetace ČR

Předmět
Biologie
Cílová skupina
učitelé 1. stupně ZŠ, učitelé 2. stupně ZŠ, učitelé SOŠ a SOU, učitelé gymnázií, učitelé VOŠ
Akreditace
7471/2021-4

DESCARTES, v.o.s. si vyhrazuje právo změnit termín konání akce, pokud bude nutné. O změně termínu se účastníci dozví s dostatečným časovým předstihem prostřednictvím pozvánky.


Vzdělávací cíl

Přiblížit pomocí fotografií, map a živých rostlin základní biotopy ČR v různých vegetačních stupních a v odlišných abiotických podmínkách (zejména lesy a louky)


Charakteristika

V kurzu budou uvedeny základní ekosystímy České republiky, hlavně podle klimatických, geologických, hydrologických podmínek a antropického narušení. Především budou představeny lesní biotopy, a to jak klimaxové, tak azonální ekologicky podmíněné. Dále bude pozornost zaměřena na základní typy travních biotopů, křovin, vodních a mokřadních biotopů i společenstev nad horní hranicí lesa. Každý biotop bude stručně charakterizován, uvedeno bude jeho rozšíření, složení (promítnuty budou rostliny dominantní, indikační, běžné i ochranářsky významné), ohrožení, ekologický význam i management. Ukázána budou i společenstva člověkem silně ovlivněná či uměle vytvořená. Závěrem bude diskuze.


Obsah akce

Obsah:

  1. hod: základní pojmy (flóra x vegetace, klimaxová a azonální vegetace, vegetační stupně, biotopy přírodní x silně ovlivněné nebo vytvořené člověkem); Natura 2000
  2. hod: základní typy lesů ČR (zonální): dubohabřiny a doubravy, bučiny, smrčiny – jejich charakteristika, skladba po patrech, rozšíření, ohrožení, návrhy managementu, zajímavosti, ukázky atypických testů zejména pomocí fotografií
  3. hod: základní typy lesů ČR (ekologicky podmíněné): mokřadní olšiny, lužní lesy, suťové lesy, bory, rašelinné lesy (viz výše)
  4. hod: sekundární trávníky a vřesoviště (viz výše)
  5. hod: vodní a mokřadní a pobřežní vegetace, prameniště a rašeliniště
  6. hod: skály, subalpínské a alpínské bezlesí, křoviny
  7. hod: přehled a charakteristiky biotopů silně ovlivněných nebo vytvořených člověkem; rozbor rostlinného materiálu a třídění do biotopů
  8. hod: diskuze, náměty pro výuku, zejména motivační, test, hodnocení
Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.
Další informace