WEB 12 Matematika a fyzika hrou (webinář)
DESCARTES, v.o.s. si vyhrazuje právo změnit termín konání akce, pokud bude nutné. O změně termínu se účastníci dozví s dostatečným časovým předstihem prostřednictvím pozvánky.
Video ke kurzu
Inspirace pro pojetí matematiky a fyziky atraktivní formou počítačových her, zaměřenou na projektové vzdělávání.
Obsah akce
Po roce domácího vzdělávání je třeba namotivovat žáky i k tradičně méně oblíbeným a společensky démonizovaným předmětům, matematice a fyzice. Tento kurz chce uvést nápady pro projektovou výuku za pomoci tvorby počítačových her. Tvorba počítačových her je jednodušší než by se mohlo zdát a zvládne ji i žák prvního stupně. Ve virtuálním světě hry platí matematické a fyzikální zákony jako v reálném světě. Tvorbou her si žáci osvojí látku rychleji, než tradičním počítáním slovních úloh. Pojďme si takový jednoduchý herní svět vytvořit a ukázat si uplatnění matematiky a fyziky v praxi. Konkrétně se podíváme na uplatnění výrazové logiky, analytické geometrie a klasické mechaniky.
- počítačové hry jako nejrychleji rostoucí trh
-uvedení do společensko-ekonomiských souvislostí, pracovní uplatnění v oboru počítačových her, ekonomická významnost oboru
-korelace zájmu o počítačové hry a zájmu o STEM obory u studentů a žáků
- uplatnění matematiky a fyziky v počítačových hrách – praktické příklady z analytické geometrie a klasické mechaniky
-backend hry je matematicko-fyzikální model virtuálního světa
-frontend hry je rozhraní mezi backendem a uživatelem, zpravidla audio-video reprezentace
-Programování 101 – proměnná, logické výrazy (true, false,) větvení If Else, objekt
Příklady:
-Kartézský souřadnicový systém jako základní princip určení polohy
-Rychlost, směr, zrychlení jako základní popis pohybu tělesa
-Čas, protože bez něj si neužijeme rychlost
-Vzdálenost dvou bodů v prostoru jako kolize těles
-Konstrukce kružnice, sinus, cosinus, rovnice kružnice jako simulace výbuchu
-Newtonovy zákony aneb létáme raketoplánem
prostor pro otázky
- Seznámení s vývojovým prostředím Game maker 8
- Tvorba první hry
- interaktivní část, účastníci kurzu si vytvoří vlastní hru dle instrukcí lektora, debata o formách zařazení do výuky, prostor pro otázky - Prerekvizity žáků a možná úskalí
-Žákům je nutné vysvětlit základní principy programování
-Žáci musí chápat význam proměnné, vhodná je zkušenost s rovnicemi
-Žáci mohou mít problémy s anglickým uživatelským rozhraním
-Game Maker 8 jde jen na Windows, alternativou je Gdevelop, ale je složitější, Game -Maker studio ve verzi zdarma je příliš omezené
-První program vytvořila žena (Ada Lovelace), programování je pro dívky
-kontrolní test
Vzdělávací cíl
Účastníci budou schopni na základě získaného přehledu zapracovat tvorbu počítačových her do výuky kapitol matematiky a fyziky formou projektového vzdělávání. Získají základní schopnost práce ve vývojovém prostředí Game Maker™ a seznámí se s postupem tvorby počítačových her.
Pro účastníky
Co si mají účastníci donést s sebou
PC se softwarem pro účast na webináři, mikrofon pro případné dotazy (alternativně lze použít chat). Základy práce s PC. PC s OS Windows pro běh softwaru Game Maker 8.