PP 515 Práce se třídou v rámci primární prevence.

Předmět
Pedagogika a psychologie
Cílová skupina
učitelé 1. stupně ZŠ, učitelé 2. stupně ZŠ, učitelé SOŠ a SOU, učitelé gymnázií, učitelé VOŠ, vychovatelé školských zařízení, ředitelé škol a školských zařízení, pedagogové volného času, výchovní poradci, asistenti pedagoga
Lektor(-ka)
Akreditace
28733/2021-4-821

DESCARTES, v.o.s. si vyhrazuje právo změnit termín konání akce, pokud bude nutné. O změně termínu se účastníci dozví s dostatečným časovým předstihem prostřednictvím pozvánky.


Vzdělávací cíl

  • Cíle primárně preventivní práce s třídními kolektivy (proč vlastně pracovat se třídou?)    0,5 hod
  • Podmínky realizace preventivní práce se třídou. 1hod
  • Čas – začátek, konec, rozdělení do časových úseků, přestávky a celková časová dotace preventivních akcí.
  • Prostor – vhodné místo, úprava místa konání, potřebné vybavení a pomůcky.
  • Personální obsazení (kdo by se měl na této práci podílet a proč).
  • Struktura ucelené práce se skupinou (jednotlivé fáze a jejich pořadí). 0,5 hod
  • Pravidla: 0,5 hod
  • přístupu v chování k žákům/studentům – jak s nimi mluvit, jakou rétoriku použít, seznámení s tím, které strategie v komunikaci a chování kdy a kde užít
  • chování žáků a studentů účastnících se těchto preventivních hodin.
  • Názorné praktické ukázky konkrétních aktivit zaměřené na odreagování a seznámení s úvodem i následnou reflexí (např.: Místa si vymění; Kostka; Podávání rukou; Házení předměty; Imaginární házení; Co děláš?; Viking, slon a anděl; Molekuly aj.) 1 hod
  • Názorné praktické ukázky konkrétních aktivit zaměřené na komunikaci a spolupráci s úvodem i následnou reflexí (např.: Nálepky; Komunikace ve trojicích; Fámy; Přibližování a oddalování; Osobní prostor; Gordický uzel; Seřazení se; Stavba věží; Společná stavba aj.) 1 hod.
  • Názorné praktické ukázky konkrétních aktivit zaměřené na sociální role v kolektivu a důvěru s úvodem i následnou reflexí (např.: Rozdělení se dle zvířat; Pán v publiku; Kruh bezpečí; Padavé nádraží; Letadla aj.) 1 hod.
  • Prevence a řešení možných potíží při skupinové práci se žáky s a studenty (schopnost pozornosti, socializace, sebereflexe, motivace, narušování programu, zvládání afektů aj.)  1 hod
  • Shrnutí, dotazy, zpětná vazba. 0,5 hod

Charakteristika

Třída je živý a neustále se měnící pestrý organismus. Kromě příjemných prvků jako je přátelství či legrace se v každé třídě vyskytuje často i věci nepříjemné a nebezpečné. V dnešní době obecně se tyto jevy nazývají jako rizikové chování (dříve sociálně patologické jevy). Abychom tento výskyt mohli co nejvíce minimalizovat, je potřeba se třídou preventivně pracovat. K tomu slouží mnoho aktivit a technik, které podporují soudržnost, adekvátní komunikaci či zdravé názory na určitá témata. Tyto aktivity (resp. řízené skupinové diskuse) mají svá pravidla a zákonitosti, na která se při tomto semináři zaměříme.


Obsah akce

Seminář se zabývá tématem obecné - primárně preventivní práce s třídními kolektivy na školách (resp. možnou náplní třídnických hodin) – jejich smyslem, cíli, pravidly, strukturou, obsahem (tématy), důležitými ovlivňujícími faktory i možnými potížemi, které se mohou při preventivní práci se skupinou vyskytnout.  

Seminář obsahuje jednak teoretická východiska práce se třídou, na straně druhé budou účastníci interaktivní formou seznámeni s názornými ukázkami konkrétních aktivit – na vlastní kůži si vyzkouší některé techniky, přímo použitelné při práci se třídou.

Primárně preventivní práce se třídou by měla mít předem stanovené, reálně dosažitelné cíle, materiální podmínky (adekvátní čas, dobu a místo, tzn. kdy, jak dlouho a kde), personální obsazení (s kým) a především konkrétní strukturu, kterou je dobré téměř vždy dodržovat. Věnovat se také budeme samozřejmě faktory, které efektivitu práce se třídou podporují, ale také faktory, které mohou tuto práci komplikovat a narušovat.

Lektor jakožto školní psycholog a preventista se bude snažit předat vědomosti a zkušenosti získaná teoretickým studiem psychologie a praktickými zkušenostmi nabytými ve sféře školního prostředí a pedagogicko-psychologického kontextu. 

Po celou dobu programu bude vymezen čas a prostor pro vlastní dotazy a připomínky samotných účastníků.

 

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.
Další informace