AJ 303 An Insight into the Negation in English with Respect to Czech

Předmět
Anglický jazyk
Cílová skupina
učitelé 2. stupně ZŠ, učitelé SOŠ a SOU, učitelé gymnázií, učitelé VOŠ
Akreditace
9374/2020-4-238

DESCARTES, v.o.s. si vyhrazuje právo změnit termín konání akce, pokud bude nutné. O změně termínu se účastníci dozví s dostatečným časovým předstihem prostřednictvím pozvánky.


Vzdělávací cíl

  • Podat  podrobný  popis formálních vlastností a sémantiky záporu v angličtině při uplatnění principů transformativní gramatiky
  • Srovnáním se sémantickými a formálními vlastnostmi českého záporu  ukázat na rozdíly mezi AJ a ČJ
  • Vymezit problematiku záporu v procesu výuky AJ především s ohledem na jazykové cítění českých mluvčích  

Charakteristika

Seminář je zaměřena popis záporu v angličtině z hlediska pragmatického jako způsob vyjádření určitého postoje mluvčího k dané skutečnosti. Představuje jednotlivé prostředky negace a frekvenci jejich výskytu; dále předkládá a porovnává jednotlivé alternativní možnosti vyjádření záporu a vymezuje sémantické a gramatické vlastnosti konkrétních prostředků záporu, které ovlivňují jejich užití. Závěrečný test umožňuje účastníkům semináře  porovnat  své dosavadní znalosti v oblasti anglického záporu s nově předkládanými tezemi.


Obsah akce

  • Sémantika záporu (dosah záporu; rozdíl mezi větným a členským záporem, ohnisko záporu a jeho úloha při určování  dosahu sémantiky záporu)
  • Prostředky záporu: gramatické, lexikální (záporné lexikální morfémy, slova formálně kladná se zápornou  sémantikou)
  • Záporné věty se všeobecnými kvantifikátory ( změna dosahu záporu v závislosti na umístění negativní částice a na prozodických prostředcích), princip jednoho záporu v angličtině versus princip  záporové shody v češtině (double negation)
  • Konkurence neurčitého členu, nulového členu a existenciálních kvantifikátorů some a any v záporných větách a z toho vyplývající změny
  • Problematika výuky anglického záporu (základní principy tvoření záporu, automatizace užívání gramatických slov při tvoření záporu, pochopení sémantiky záporu a  její reflexe ve volbě  prostředků záporu)

Pro účastníky

Co si mají účastníci donést s sebou

psací potřeby, poznámkový blok

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.
Další informace