PP 535
učitelé MŠ, učitelé 1. stupně ZŠ, učitelé 2. stupně ZŠ, učitelé SOŠ a SOU, učitelé gymnázií, učitelé VOŠ, vychovatelé školských zařízení, ředitelé škol a školských zařízení, pedagogové volného času, výchovní poradci, speciální pedagogové
DESCARTES, v.o.s. si vyhrazuje právo změnit termín konání akce, pokud bude nutné. O změně termínu se účastníci dozví s dostatečným časovým předstihem prostřednictvím pozvánky.
Vzdělávací cíl
Účastníci získají základní přehled o problematice PAS a o projevech PAS ve vzdělávacím procesu tak, aby dokázali klientům s PAS lépe rozumět.
Účastníci se naučí, jak k žákovi s autismem z pozice pedagoga přistupovat. Získají náměty, tipy a informace o možnostech vzdělávání a přístupu k dětem a žákům, kteří trpí touto poruchou.
Prostor bude poskytnut také pro sdílení zkušeností, zážitků a pocitů z praxe účastníků.
Obsah akce
Účastníci získají základní přehled o problematice PAS, autistické triádě a o jejích projevech v průběhu vzdělávacího procesu, o jednotlivých poruchách v rámci autistického spektra, o diagnózách s podobnými projevy, o odborné péči a o možnostech vzdělávání.
Účastnící získají informace o metodách a zásadách přístupu k dětem a žákům s PAS, o Doporučení ŠPZ pro vzdělávání žáka s PAS ve škole nebo školském zařízení a dozvědí se také více o podpůrných opatřeních, která ŠPZ doporučují pro žáky s PAS.
Prostor bude také na diskusi, otázky a sdílení zážitků, pocitů a potíží z praxe účastníků.
1. Základní teoretické informace k PAS – 0,5 hodiny
Nejdůležitější terminologie
Vývoj a historie
Etiologie
Výskyt
2. Autistická triáda a její projevy v průběhu vzdělávacího procesu – 2 hodiny
Komunikace
Sociální oblast a emoce
Stereotypní projevy a smyslová senzitivita
3. Rozumové schopnosti a PAS – 0,5 hodiny
4. Jednotlivé poruchy autistického spektra – 1 hodina
Dětský autismus
Atypický autismus
Aspergerův syndrom
Autistické rysy a hraniční projevy autismu
5. Ostatní diagnózy s podobnými projevy – 1 hodina
Mentální retardace
Vývojové poruchy řeči
ADHD
Elektivní mutismus
Emoční poruchy se začátkem specifickým v dětství
Poruchy chování
Deprivace
6. Odborná péče o klienty s PAS – 0,5 hodiny
Odborná péče na celostátní úrovni, struktura poradenské péče
7. Možnosti vzdělávání žáků s PAS, zařazení do školských zařízení – 0,5 hodiny
Speciální školy a třídy
Vzdělávání žáků s PAS v běžných ZŠ a MŠ
8. Metody a zásady přístupu k žáku s PAS – 2 hodiny
Doporučení ŠPZ pro vzdělávání žáka se SVP ve škole nebo školském zařízení
Podpůrná opatření pro žáka s PAS
Základní doporučené metody u žáků s PAS