M 293 Výpočetní tomografie očima matematika

Předmět
Matematika
Cílová skupina
učitelé 2. stupně ZŠ, učitelé SOŠ a SOU, učitelé gymnázií, učitelé VOŠ, pedagogové volného času
Akreditace
670/2022-4-27

DESCARTES, v.o.s. si vyhrazuje právo změnit termín konání akce, pokud bude nutné. O změně termínu se účastníci dozví s dostatečným časovým předstihem prostřednictvím pozvánky.


Vzdělávací cíl

  • rozšíření znalostí účastníku akce o ionizujícím záření a jeho využití v medicíně
  • praktická ukázka využití matematických metod ve fyzikálních aplikacích
  • popularizace jaderné a radiační fyziky

Obsah akce

Začátek 70. let, kdy lékaři poprvé nahlédli na anatomii pacienta trojrozměrně a zároveň neinvazivně metodou výpočetní tomografie (CT), se stal revolucí ve zdravotnictví. Výpočetní tomografy jsou dnes nedílnou součástí každé nemocnice a umožňují pokročilé medicínské aplikace. Pomiňme ale v tomto kurzu krásy fyziky ionizujícího záření a podívejme se na „cétéčko“ z matematického pohledu. Jakým “kouzlem” dokážeme pacienta rozřezat na jednotlivé roviny a body? Jak lze diagnostickou informaci zlepšit postprocesingovými úpravami? Součástí kurzu bude i miniworkshop rekonstrukce obrazu a příklady výpočtu dávek z praxe.

  1. Úvod do fyziky ionizujícího záření a jeho interakce s látkou
  2. Principy, výhody a nevýhody rentgenového vyšetření
  3. Skiagrafie a výpočetní tomografie z hlediska dávky a prostorového rozlišení
  4. Akvizice dat při CT vyšetření a radonová transformace
  5. Fourierova transformace
  6. Rekonstrukce dat - iterativní metoda a filtrovaná zpětná projekce
  7. CT artefakty a postprocessingové úpravy obrazu
  8. Praktické výpočty pacientských dávek
Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.
Další informace