PP 554 Co je to badatelsky orientovaná výuka a co žákům přináší?
Předmět
Pedagogika a psychologie
Cílová skupina
učitelé 2. stupně ZŠ, učitelé SOŠ a SOU, učitelé gymnázií, učitelé VOŠ
Lektor(-ka)
Počet vyučovacích hodin
8 (1 vyučovací hodina = 45 minut)
DESCARTES, v.o.s. si vyhrazuje právo změnit termín konání akce, pokud bude nutné. O změně termínu se účastníci dozví s dostatečným časovým předstihem prostřednictvím pozvánky.
Obsah akce
Přehled témat:
- badatelské otázky
- analýza zkušeností
- tvorba hypotézy
- ověřování hypotézy
- BOV a konstruktivismus
- výukové programy s využitím heuristických metod
- cíle a kritéria hodnocení
- efektivní zpětná vazba, vnitřní motivace k učení
Seminář proběhne formou kombinace individuální a skupinové práce, diskuse budou probíhat v komunitním kruhu:
- představení tématu a cílů semináře
- představení lektora a účastníků
- snos myšlenek na téma: Co umíme?
- pojmenování vzdělávacích potřeb (resp. očekávání) k tématu ze strany účastníků (Co bychom se chtěli naučit? S čím si nevíme rady? Chtěli bychom odpovědi na tyto otázky…)
- praktické ukázky výukových programů (resp. metod) – přímá práce účastníků kombinovaná s pozorováním videí
- analýza ukázek
- plánování dle potřeb účastníků
- společná reflexe – přijímání a poskytování zpětné vazby k prezentovaným plánům i přípravám
Vzdělávací cíl
Každý účastník by měl umět:
- vyjmenovat příležitosti, jak badatelsky orientovaná výuka přispívá k inkluzi
- vlastními slovy popsat přínosy badatelsky orientované výuky v rámci vzdělávacího procesu na školách
- vlastními slovy popsat, v čem je badatelsky orientovaná výuka důležitá pro žáky
- analyzovat ukázku výukového programu zaměřeného na badatelsky orientovanou výuku na 1. stupni ZŠ
- analyzovat příklad projektu pro žáky 2. stupně ZŠ