PP 556 Výchovný styl pedagoga dotváří pozitivní klima třídy. Jak na to? - webinář
DESCARTES, v.o.s. si vyhrazuje právo změnit termín konání akce, pokud bude nutné. O změně termínu se účastníci dozví s dostatečným časovým předstihem prostřednictvím pozvánky.
Video ke kurzu
Výchovný styl napomáhá vytvoření optimálního klimatu třídy
vede studenty / žáky ke spolupráci, solidaritě, prosociálnímu chování
vychází z dovedností pedagoga, které napomáhají vzájemnému respektu, rozvíjejí kreativitu, motivaci
v období hledání identity vede ke zdravému sebeuvědomění žáka, rozvíjí empatii, i pravky asertivity
Obsah akce
Seminář je zaměřen na výchovný styl pedagoga vedoucí k harmonizaci kolektivu třídy. Zahrnuje nástroje, metody, techniky (včetně motivačních) vedoucí ke zvolení efektivního výchovného stylu, který vede k minimalizaci rizikového chování žáků (odměny, tresty, metoda důsledků, inventář sociálního chování a jeho vyladění, typologie pedagoga, volba postojů při nevhodném chování žáků podle R. Dreikurse, prožitková pedagogika, prosociálnost ve školním kolektivu (R.R. Olivar – L. Lencz).
- Co je výchovný styl, k čemu slouží, z jakých modulů se skládá – teoretická část. V této části je pedagog seznámen s výchovným stylem pedagoga vedoucímu k prevenci rizikového chování, podporující rozvoj prosociálnosti v kolektivu třídy ( podle R. Roche Olivara, L. Lencze) , který zahrnuje 9 kroků . ( např. bezpodmínečné přijetí, systém odměn a trestů, metoda důsledků, aj. 1 hod.
- Výchovný styl pedagoga v praxi – zahrnuje příběhy, kazuistiky z praxe pedagogů, kteří se snažili daný styl realizovat, metody techniky ověřené praxí lektorky i jiných pedagogů 1 hod
- Přestávka 30 minut
- Malý auto test sociálního chování, volba osobního stylu je krátkým zamyšlením nad asertivním jednáním v praxi pedagoga. Jde o formu výrokového tesu, vyhodnotí každý sám své tendence a v krátké reflexi hovoříme o konkrétních zkušenostech a volbě jednání asertivně – autoritativního, asertivně – pasivního v různých situacíh. ( podle Nováka, využíváno i na UHK při vzdělávání učitelů) 1 hod
- Nevhodné chování žáků – jak reagovat, jak vyladit, diagnostika příčin je dialogem nad problematikou chování žáků, z pohledu R. Dreikurse i zkušeností pedagogů. 1hod
Vzdělávací cíl
Zvolit optimální výchovný styl, který směřuje žáky k prosociálnímu chování a nastavuje pozitivní klima třídy bez ponižování, agrese, násilí. Uvědomit si a ujasnit si dovednosti, kompetence učitele, které vedou k prevenci a zvládnutí nevhodného chování. Tento webinář si neklade za cíl zajistit, aby si pedagog osvojil optimální výchovný styl během semináře, ale aby se zamyslel a reflektoval své přístupy a postoje k žákům, případně je korigoval. Cílem je také nastínit možnosti vedoucí k nevhodnému chování žáka s cílem pochopením pomoci žákům v eliminaci chování. ( viz R. Dreikurs).
Pro účastníky
Co si mají účastníci donést s sebou
PC se softwarem ZOOM pro účast na webináři, mikrofon pro případné dotazy (alternativně lze použít chat)