PP 587 Prevence pro nejmenší.
DESCARTES, v.o.s. si vyhrazuje právo změnit termín konání akce, pokud bude nutné. O změně termínu se účastníci dozví s dostatečným časovým předstihem prostřednictvím pozvánky.
Obsah akce
I s nejmenšími dětmi (kolektivy mateřské školy a první resp. druhé ročníky základních škol) lze preventivně pracovat a rozvíjet v nich určité sociální kompetence, např. adekvátní chování ve vztazích s ostatními, komunikaci, spolupráci, společenská pravidla, toleranci k rozdílům, funkční řešení problémů nebo předcházení projevům rizikového chování.
Práce s touto věkovou skupinou má jednu obrovskou výhodu - vykazuje (na rozdíl od starších dětí a náctiletých) téměř vždy vysokou motivaci a nadšení jedinců pro skupinové nebo kreativní aktivity.
Mějme také na paměti, že v tomto věku působí dospělá autorita (rodič, učitel, vychovatel, školní psycholog, preventista, vychovatel, vedoucí aj.) o mnoho silněji než později, kdy se na toto místo dostává spíše vrstevník, starší sourozenec či média. Z hlediska školní primární prevence rizikového chování je možné této velké výhody ve prospěch pozitivního působení na děti využít.
Lektor jakožto školní psycholog a preventista se bude snažit předat vědomosti a zkušenosti získaná teoretickým studiem psychologie a praktickými zkušenostmi nabytými ve sféře školního prostředí a pedagogicko-psychologického kontextu.
Po celou dobu programu bude vymezen čas a prostor pro vlastní dotazy a připomínky samotných účastníků.
- Věkové vymezení a vývojové potřeby v rámci skupinové práce s malými dětmi: 1 hod
- vývojová specifika dětí předškolního věku
- vývojová specifika dětí prvních a druhých ročníků ZŠ
(základní fyziologické potřeby, úroveň schopnosti učení, socializace a kognitivních procesů (pozornost, paměť, myšlení).
- Obecné zákonitosti a podmínky (čas, místo, personální obsazení), struktura a pravidla chování žáků i dospělých při skupinové práce s nejmenšími. 2 hod
- specifika práce v primární prevenci se skupinou předškolních dětí (3 – 6 let)
- specifika práce v primární prevenci se skupinou dětí prvních a druhých tříd (6 – 8 let) ZŠ
- Praktické ukázky konkrétních možností aktivit skupinové práce s nejmenšími dětmi: ukázky aktivit na uvolnění, aktivaci, zklidnění, komunikaci a spolupráci. Např.: Klubíčko; Kompot; Místa si vymění; Letadélka; Společné skládání aj. 3hod
- Prevence a řešení možných potíží při skupinové práci s nejmenšími (schopnost pozornosti, socializace, sebereflexe, motivace, zvládání afektů aj.) 1,5 hod
- Shrnutí, dotazy, zpětná vazba. 0,5 hod
Vzdělávací cíl
Účastník
- bude informován o vývojových potřebách cílové skupiny dětí v předškolním věku resp. prvním a druhém ročníku, projevující se ve skupinové dynamice v preventivním kontextu
- získá základní teoretické i praktické informace ke struktuře a podmínkách skupinové preventivní práce s nejmenšími
- prožije a zkusí si praktické ukázky konkrétních aktivit využitelných v preventivní i intervenční práci s dětskou skupinou
- bude seznámen s prevencí a řešením potíží, které se u takto malých dětí mohou ve skupinové práci vyskytnout