PP 594 Školní (ne)úspěšnost a možnosti jejího ovlivňování
DESCARTES, v.o.s. si vyhrazuje právo změnit termín konání akce, pokud bude nutné. O změně termínu se účastníci dozví s dostatečným časovým předstihem prostřednictvím pozvánky.
Obsah akce
Ne každému žákovi se daří být ve škole stoprocentně úspěšný a mít jen samé jedničky či dvojky. Někdy děti zase tráví nad učebnicemi velké množství času a dobré známky stojí hodně úsilí, ale výsledný efekt tomu neodpovídá. Potíže s učením jsou častým problémem dětí během školní docházky, nikoliv však neřešitelným. Seminář odpovídá na otázky, které s odhalováním příčin a řešením souvisejí. Součástí semináře jsou i příklady a kazuistiky, což účastníkům umožní nezbytné propojení teoretických poznatků s praxí.
- Definice pojmů: co je školní neúspěšnost, školní neprospěch (15 minut).
- Hodnocení: normy, kritéria, úskalí (30 minut).
- Analýza příčin školní neúspěšnosti: metodika zjišťování, specifika jednotlivých vývojových období (45 minut).
- Motivace: role, druhy (vnitřní x vnější), aspirační úroveň (30 minut).
- Paměť, pozornost: druhy, posilování, poruchy (45 minut).
- Řešení a prevence školní neúspěšnosti (105 minut):
- Co může udělat škola?
- Žák a učení: styl učení, způsob učení, domácí příprava.
- Co mohou udělat rodiče? Spolupráce rodina x škola.
- S kým dalším lze na řešení školní neúspěšnosti spolupracovat?
- Kazuistiky z praxe: varianty jejich řešení, chybné a nefunkční strategie (průběžně).
Vzdělávací cíl
Seminář nabízí v rámci daných časových možností co nejširší pohled na problematiku školní (ne)úspěšnosti. Účastníci se dozvědí, jaké jsou její příčiny, naučí se je analyzovat a nastavit preventivní opatření školního selhávání. Objasní, jakou roli hraje sociální prostředí žáka, jeho rodina či motivace a také jak při řešení školní neúspěšnosti postupovat.