ČJ 328 Literatura a film

Předmět
Český jazyk
Cílová skupina
učitelé 2. stupně ZŠ, učitelé SOŠ a SOU, učitelé gymnázií, učitelé VOŠ
Akreditace
28545/2022-6-863

DESCARTES, v.o.s. si vyhrazuje právo změnit termín konání akce, pokud bude nutné. O změně termínu se účastníci dozví s dostatečným časovým předstihem prostřednictvím pozvánky.


Vzdělávací cíl

Cílem akce je seznámit pedagogy s možnými postupy ve vyučování ČJL na základě vazby se vzdělávací oblastí Umění a kultura. Zaměřit se na to, jaký je význam hudby a výtvarné složky ve filmu. Naučit žáky vnímat umění komplexně a prožívat ho. Žák má být schopen vyjádřit, jaké má pocity při sledování filmu a jak na něj působí četba. Porovnat zážitek z filmu s pocity čtenáře literatury. Dát do souvislostí poznatky z ČJL, dějepisu, HV, VV a OV. Učitel společně se žáky může vytvořit projekt, jehož výsledkem může být filmový scénář, popř. i krátký film.


Charakteristika

Seminář vychází z požadavků na rozvoj estetické výchovy,  interdisciplinární vztahy a výchovu filmového diváka. Účastníci se seznámí s možnostmi, jak do hodin ČJL vhodně implantovat film, jeho hudební a výtvarnou součást a další umělecké prvky. Zaměřuje se na vnímání díla čtenářem a divákem. Pracovat se bude s různými literárními druhy, žánry a historickými obdobími, např. Radúz a Mahulena, Kytice, Postřižiny, Spalovač mrtvol, Zvířecí farma, Žert, Ucho, Báječná léta pod psa, Alois Nebel atd. Bude provedena komparace vybraných literárních děl a filmů.


Obsah akce

Seminář vychází z požadavků na rozvoj estetické výchovy,  interdisciplinární vztahy a výchovu filmového diváka. Účastníci se seznámí s možnostmi, jak do hodin ČJL vhodně implantovat film, jeho hudební a výtvarnou součást a další umělecké prvky. Zaměřuje se na vnímání díla čtenářem a divákem. Pracovat se bude s různými literárními druhy, žánry a historickými obdobími. Bude provedena komparace vybraných literárních děl a filmů.

Podrobný rozpis:

  1. Vztah mezi verbálním a audiovizuálním uměním / literatura a film
  2. Vztah filmu k dalším uměleckým formám
  3. Motivační potenciál literatury a filmu
  4. Modely adaptace, adaptační teorie, druhy adaptačních postupů
  5. Analýza, interpretace a komparace literárního díla a jeho filmové adaptace
  6. Film a jeho výrazové prostředky
  7. Didaktické aplikace – scénář, vypravěč, postavy, hudba, zvuk, kamera, filmový plakát
  8. Komparace vybraných adaptací

Pro účastníky

Co si mají účastníci donést s sebou

psací potřeby

Praha, 06.06.2024, 10:00–15:00

místo konání bude upřesněno na pozvánce

2 050 Kč

 objednat
Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.
Další informace