DESCARTES, v.o.s. si vyhrazuje právo změnit termín konání akce, pokud bude nutné. O změně termínu se účastníci dozví s dostatečným časovým předstihem prostřednictvím pozvánky.
Cílem akce je seznámit pedagogy s netradičními postupy ve vyučování ČJL na základě vazby se vzdělávací oblastí Umění a kultura. Pomocí hudby navodit příznivé klima ve třídě a motivovat žáky k tvořivé práci. Použitím výtvarného umění naplnit požadavek názorného vyučování a naučit žáky vnímat umění komplexně a prožívat ho. Žák má být schopen vyjádřit, jaké má pocity při poslechu hudby, a dát ji do souvislosti s poznatky z ČJL a dalšími předměty. Podobně i to, jak na něj působí výtvarné umění, jaké místo zaujímá v jeho životě. Měl by být schopen dát tato umění do souvislostí. Učitel společně se žáky může vytvořit projekt, jehož pilíři budou český jazyk a hudební výchova – např. melodram, zhudebněná dramatizace vybraného literárního díla apod. Druhou možností je společná tvorba komiksu na vybrané nosné téma, s nímž se setkali v literární výchově, popř. ve výchově k občanství. Některé aktivity si učitelé prakticky vyzkoušejí.
Pedagogové se seznámí s rozmanitými postupy ve vyučování ČJL na základě vazby se vzdělávací oblastí Umění a kultura. Pomocí hudby navodit příznivé klima ve třídě a motivovat žáky k tvořivé práci. Použitím výtvarného umění naplnit požadavek názorného vyučování a naučit žáky vnímat umění komplexně a prožívat ho. Žák má být schopen vyjádřit, jaké má pocity při poslechu hudby, a dát ji do souvislosti s poznatky z ČJL a dalšími předměty. Podobně i to, jak na něj působí výtvarné umění, jaké místo zaujímá v jeho životě. Měl by být schopen dát tato umění do souvislostí. Některé aktivity si učitelé prakticky vyzkoušejí.
Seminář vychází z požadavků na rozvoj estetické výchovy a na interdisciplinární vztahy. Účastníci se seznámí s možnostmi, jak do hodin ČJL vhodně implantovat hudbu a jak využít výtvarné umění v podobě obrazu, ilustrace aj. Texty písní budou východiskem pro rozbor po stránce literárně teoretické, umělecké a jazykové. Učitelé se seznámí s možnostmi, jak ve výuce netradičně využívat zhudebněnou poezii i originální písňové texty. Sami si prakticky vyzkoušejí, jak je možno prostřednictvím hudby a písní motivovat ke správnému porozumění uměleckému dílu, rozvíjet estetické cítění i jak vést žáky ke kreativitě ve vlastní produkční činnosti. Zohledněna budou i průřezová témata, zejména multikulturní, mediální a enviromentální výchova.
psací potřeby