AJ 348 Zábavná gramatika

Předmět
Anglický jazyk
Cílová skupina
učitelé 1. stupně ZŠ, učitelé 2. stupně ZŠ, učitelé SOŠ a SOU, učitelé gymnázií, učitelé VOŠ, pedagogové volného času, asistenti pedagoga
Lektor(-ka)
Počet vyučovacích hodin
8 (1 vyučovací hodina = 45 minut)

DESCARTES, v.o.s. si vyhrazuje právo změnit termín konání akce, pokud bude nutné. O změně termínu se účastníci dozví s dostatečným časovým předstihem prostřednictvím pozvánky.


Obsah akce

Zejména gramatika bývá obávaným strašákem všech žáků. Studenti se už při vyslovení slova gramatika děsí nudného vyplňování cvičení a biflování pro ně nepochopitelných pravidel. Zábavnou gramatikou s využitím pohybových aktivit, kartiček, deskových her a různých dalších zajímavých pomůcek můžeme žákům pomoci překonat nechuť z dlouhého sezení a budovat u žáků pozitivní vztah ke studiu gramatiky.

 

Zábavná gramatika obsahuje učivo, které žáky baví a učení je vlastně příjemným vedlejším produktem.  Místo toho, aby se žáci gramatiky děsili, budou se na hodiny naopak těšit a budou mít radost, že si budou moci zase „ hrát“ a osvojit si tak nenásilnou formou gramatická pravidla. Budou nadšeni, motivováni a učivo si zapamatují výrazně lépe. K tomu přispívá i to, že je hravou formou osloveno více smyslů.

 

V jednotlivých částech semináře budeme prakticky trénovat jednotlivé hravé aktivity, které sahají od jednoduchých úkolů s písmeny, slovy a pojmy přes práci s větami, texty a obrázky až po komplexní jazykové aktivity jako jsou diskuse a argumentace. Učitelé si sami prakticky vyzkoušejí, jak pozitivní vliv mohou mít hry na dynamiku a atmosféru ve třídě a jak mohou i slabší žáky motivovat k učení cizího jazyka.

 

Budeme věnovat podstatným a přídavným jménům (doplňování barevných textů, malovaný diktát, piškvorky jinak, lodě atd.), zařazeny jsou i aktivity na procvičování rodu u podstatných jmen, spojených většinou s pohybem, neboť tak mají žáci větší šanci si látku zapamatovat.

V další části hodiny budeme probírat slovesa a různé časy a formy. Jednak na pracovních listech s dopravními a jinými značkami, stolní hrou, cvičením na perfektum spojeným s pantomimou, skládáním puzzle atd.

 

Přejdeme postupně k celým větám a různými typy skládání vět, včetně pohybu žáků po třídě, Chňap (tvorbou vět), skládáním vět do příběhů apod. Závěrem procvičíme předložky a další slovní druhy.

V poslední části hodiny budou učitelé vyzváni i k vlastní aktivitě, tedy aby se podělili o svá nápaditá a zajímavá cvičení na gramatiku.

Mezi některé další aktivity použité v tomto semináři patří například: steps, dance tenes, speech parts, numberloons, mice, dominoes, Simon sais, signs, stand up, gapmiming, flyswatter, speedy Gonzales, story board, crazy taxidriver...

Náměty k seminářům jsou čerpány z různých seminářů, které lektorka absolvovala a vedla v průběhu své několikaleté praxe. Vznikaly sdílením zkušeností učitelů, průzkumem internetu a úpravou rozličných jazykových cvičení.


Vzdělávací cíl

Poskytnout aprobovaným učitelům jazyků praktické náměty a gramatická cvičení a hry pro zefektivnění vyučovacího procesu v cizím jazyce.

Zdokonalení znalostí a dovedností cizího jazyka na základních, středních a jazykových školách, rozšíření postupů výuky a oživení především kreativních metod v hodinách cizího jazyka s ohledem na nové trendy objevující se výuce všech cizích jazyků.

Zvýšení motivace žáků při výuce angličtiny