M 310 Slovní úlohy a hlavolamy v hodinách matematiky

Předmět
Matematika
Cílová skupina
učitelé 1. stupně ZŠ, učitelé 2. stupně ZŠ, učitelé SOŠ a SOU, učitelé gymnázií, učitelé VOŠ
Lektor(-ka)
Akreditace
758/2023-7-32

DESCARTES, v.o.s. si vyhrazuje právo změnit termín konání akce, pokud bude nutné. O změně termínu se účastníci dozví s dostatečným časovým předstihem prostřednictvím pozvánky.


Vzdělávací cíl

Ukázat možnosti slovních úloh a hlavolamů v hodinách matematiky tak, aby u žáků posiloval jemnou motoriku, uvažování a komunikaci.

Analyzovat potřeby českých žáků v řešení slovních úloh.

Reflexe na mechanické hlavolamy v hodinách matematiky jako nástroj pro rozvoj logického myšlení, kreativity, řešení nestandardních úloh a zadání i jako pomocník pro rozvoj jemné motoriky.

Vyrobíme si hlavolam tangram, abychom se přesvědčili co vše se naši žáci výrobou pomůcek mohou naučit.

Představit slovní úlohy jako nástroj pro ukázky využití matematiky v běžném životě.

Ukázat slovní úlohu jako podnět pro diskusi ve třídě.

Poskytnout učitelům náměty do hodin matematiky.

Naučit se využívat, upravovat a tvořit atraktivní slovní úlohy.


Obsah akce

Obsahem semináře je získání inspirace, zdrojů a tipů do hodiny matematiky na téma hlavolamy a slovní úlohy. Ukážeme si také proč je dobré dělat chyby v hodinách matematiky a jak je ve výuce použít. Vyzkoušíme si jak lze pracovat se zadáním tak, aby žáky bavilo a budovalo v nich kritické a kreativní myšlení. Vyřešíme několik mechanických hlavolamů, díky kterým vaši žáci posílí jemnou motoriku a řešení nestandardních úloh a ukážeme si  slovní úlohy, které podporují uvažování a komunikaci v hodinách matematiky. Seminář je vhodný pro učitele I. stupně a II. stupně matematiky na ZŠ i učitelé matematiky na SOŠ a SOU.

 

Hlavolamy do hodin matematiky – Soma kostka, Geoboard, Tangram, Kolumbovo vejce, Golo, Evereto, Stomachion, Kaleidocyklus, šifry v hodinách matematiky . Tvorba, využití v hodinách. 

Práce se zadáním – tipy a ukázka zadání ve formě textu, QR kódu, zvuku, videa, obrázku, předmětu.

Slovní úlohy podporující uvažování a komunikaci v hodinách matematiky – slovní úlohy typu: Které číslo dává smysl?, Co je špatně?, Co bys udělal?, Co chybí?, Co když?  Nestandartní typy slovních úloh, které mohou sloužit jako nástroj pro diskusi ve třídě. 


Pro účastníky

Co si mají účastníci donést s sebou

Psací potřeby

Vzkaz účastníkům

Rád bych vám nabídl jiné typy slovních úloh než jaké bývají v učebnicích a pracovních sešitech a ukázal možnosti hlavolamů do vaší třídy.

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.
Další informace