IT 36 Kyber kriminalita a boj proti ní, bezpečnost IT

Předmět
Informatika
Cílová skupina
učitelé 1. stupně ZŠ, učitelé 2. stupně ZŠ, učitelé SOŠ a SOU, učitelé gymnázií, učitelé VOŠ, vychovatelé školských zařízení, ředitelé škol a školských zařízení, výchovní poradci, učitel - metodik prevence
Počet vyučovacích hodin
8 (1 vyučovací hodina = 45 minut)

DESCARTES, v.o.s. si vyhrazuje právo změnit termín konání akce, pokud bude nutné. O změně termínu se účastníci dozví s dostatečným časovým předstihem prostřednictvím pozvánky.


Obsah akce

Seznámení s danou oblastí včetně vhodných zdrojů (NUKIB, aj.). Zdroje informací. Diskuse o situaci. Modelování vhodného chování. Možnost ochrany: SW, pravidla, technické prostředky a možnosti.

Účastníci budou zejména motivováni k aktivnímu zapojení, sdílení zkušeností.

  • Situace, vzrůst kybernetické kriminality v poslední době, druhy kyber kriminality, vliv Covidu, příklady z praxe 1 hod.
  • Mazání digitálních stop včetně stop na fotografii, v dokumentu. Zálohování, media, druhy zálohování, zálohování versus archivace. 2 hod.
  • Chování na Internetu a jeho pravidla. Sociální inženýrství. Ochrana osobních údajů. Jejich možnost zneužití. Podvodná inzerce, e shopy. Pohyb na sociálních sítích a obecně v kyberprostoru. Přeposíláni mailů s podvodnými informacemi, problematika hoaxů. Wikipedie. Hodnověrnost informací obecně, ověřování informací. 2 hod.
  • Autentizace. Druhy, typy. Problematika malwaru, zejména ransomware, phishing, další malware, ochrana proti němu. Technické prostředky.  2 hod
  • GDPR, Trestní zákoník a IT, Zákon o kybernetické bezpečnosti. Dotazy, diskuse. 1 hod.

Vzdělávací cíl

Seznámit pedagogy různých stupňů s oblastí kybernetické bezpečnosti (a kriminality) a obrany. Cílem je seznámit se situací v této oblasti. Probrány budou metody autentizace, mazání digitálních stop, zálohování, malware a obrana proti němu. Technocké možnosti ochrany. Problematika sociálních sítí a chování v kyberprostoru. Seznámení s některými základními zákony a předpisy v této oblasti.