PP 597 Formativní versus sumativní hodnocení - webinář
DESCARTES, v.o.s. si vyhrazuje právo změnit termín konání akce, pokud bude nutné. O změně termínu se účastníci dozví s dostatečným časovým předstihem prostřednictvím pozvánky.
Obsah akce
V rámci tématu se seznámíme s různými pohledy na proces hodnocení dovedností žáků, produktů, které žáci vytvářejí, a procesů, kterými procházejí. Porovnáme hodnocení žáků vzhledem k cílům (sumativní hodnocení) a vzhledem k jejich individuálnímu pokroku (formativní hodnocení). Zaměříme se na to, jak sbírat informace o jednotlivých žácích, abychom jim mohli poskytnout ucelenou zpětnou vazbu a jak k tomuto účelu slouží žákovská portfolia. Budeme hodnotit s pomocí kritérií hodnocení a sestavovat jednoduchý kriteriální rámec hodnocení. Zvláštní prostor bude věnován hodnocení dovedností, které směřují k rozvoji klíčových kompetencí. Toto téma významně souvisí se zaváděním inkluzívního vzdělávání do praxe škol.
Metody práce v semináři
- evokační metody
- modelové lekce
- metody aktivního učení – brainstorming, řeka, třídění výroků, myšlenkové mapy, Vennovy diagramy, skládankové učení, galerie, veletrh, I.N.S.E.R.T aj.
- výklad lektora, prezentace
- individuální a skupinová práce, práce ve dvojicích
- diskuse
- reflexe prožitková
- reflexe pedagogická
- plánovací metody přenosu poznatků do praxe
- evaluační metody
Vzdělávací cíl
Každý účastník by měl umět:
- vyjmenovat příležitosti, jak formativní hodnocení přispívá k inkluzi
- analyzovat pojmy používané v oblasti hodnocení
- porovnat formativní a sumativní hodnocení
- popsat vlastnosti účinné zpětné vazby
- popsat negativa, která přináší známkování
- formulovat funkční (SMART) cíle s pomocí Bloomovy taxonomie jako východisko pro hodnocení
- popsat různé způsoby hodnocení dovedností žáků, produktů, které vytvořili, a procesů, kterými aktivně prošli
- vytvořit příklad kritérií, ukazatelů (indikátorů) a nástrojů pro hodnocení vybrané oblasti
Pro účastníky
Co si mají účastníci donést s sebou
PC se softwarem ZOOM pro účast na webináři, mikrofon pro případné dotazy (alternativně lze použít chat)