ČJ 336 Jak vyzrát na čtenářskou gramotnost ve 4. a 5. ročníku ZŠ
DESCARTES, v.o.s. si vyhrazuje právo změnit termín konání akce, pokud bude nutné. O změně termínu se účastníci dozví s dostatečným časovým předstihem prostřednictvím pozvánky.
Video ke kurzu
Obsah semináře nabízí inspirace, jak pomocí rozmanitých metod motivovat děti ke čtení, rozvíjet základy jejich čtenářské gramotnosti, naučit je pracovat s krásnou literaturou, s populárně naučným a žurnalistickým textem. Zaměříme se na to, jak mají žáci vyhledávat v textu klíčové informace a pracovat s nimi. Účastníci si prakticky vyzkoušejí vybrané aktivity spojené s prací s lineárním i nelineárním textem a seznámí se některými technikami, jejichž pomocí je možno docílit funkční čtenářské gramotnosti pomocí hry. Bude doporučen i výběr literatury pro děti a mládež, která může podpořit čtenářskou gramotnost.
Obsah akce
Obsah semináře nabízí inspirace, jak pomocí rozmanitých metod motivovat děti ke čtení, rozvíjet základy jejich čtenářské gramotnosti, naučit je pracovat s krásnou literaturou, s populárně naučným a žurnalistickým textem. Zaměříme se na to, jak mají žáci vyhledávat v textu klíčové informace a pracovat s nimi. Účastníci si prakticky vyzkoušejí vybrané aktivity spojené s prací s lineárním i nelineárním textem a seznámí se některými technikami, jejichž pomocí je možno docílit funkční čtenářské gramotnosti pomocí hry. Bude doporučen i výběr literatury pro děti a mládež, která může podpořit čtenářskou gramotnost.
- Osobnost učitele. Význam motivace. Aktivizace žáků. Kreativita při práci s textem.
0,5 h
- Vytváření čtenářského vkusu, rozlišování hodnotné literatury od literatury konzumní a manipulační. Oceněné knihy – Zlatá stuha, Magnesia Litera atd.
Význam regionální literatury, spolupráce s knihovnami, besedy s autory atd.
Smysl pro krásu jazyka. Rozvíjení estetického cítění – prožitkové vnímání, zážitková četba.
0,5 h
- Tvořivý přístup ke čtení, dokončení děje, rekonstrukce textu, rozhovor 2 hrdinů, práce s komiksem a s ilustrací
1,5 h
Čtení s předvídáním, řízené čtení, skládankové čtení, vyhledávání klíčových slov, práce s grafickými organizéry atd.
2h
Audioknihy, využití poslechu nahrávek, videoukázky, čtenářské dílny
Přehled vybraných knih pro děti
1 h
Evaluace, diskuse, sdílení zkušeností
0,5 h
Vzdělávací cíl
Cílem semináře je seznámit učitele s inovativními metodami, postupy a technikami, jejichž pomocí je možno rozvíjet čtenářství a podporovat čtenářskou gramotnost, vytvářet u dětí kladný vztah ke čtení, podpořit schopnost porozumění, kritického hodnocení textu, komunikaci s textem, hledání informací v textu a jejich aplikaci v praxi. Texty a aktivity jsou vybrány s přihlédnutím k mentální zralosti dětí mladšího školního věku. Učitelé budou seznámeni i s výběrem knih pro děti, které mohou být podporou pro rozvoj čtenářské gramotnosti.
Pro účastníky
Co si mají účastníci donést s sebou
psací potřeby