ČJ 341 Poezie a pět smyslů
DESCARTES, v.o.s. si vyhrazuje právo změnit termín konání akce, pokud bude nutné. O změně termínu se účastníci dozví s dostatečným časovým předstihem prostřednictvím pozvánky.
Video ke kurzu
Záměrem semináře je inspirovat učitele příklady, jak je možno netradičním způsobem seznamovat žáky s poezií. Na názorných ukázkách si účastníci prakticky vyzkoušejí, jak básnické texty působí na jednotlivé smysly i na více smyslů současně. Zaměříme se i na humor a nonsens v poezii, na vazbu poezie s hudbou a na vybrané písňové texty. Prakticky si vyzkoušíme práci s ilustrací a obrazem (grafická poezie, kaligramy), seznámíme se s tím, jak rozvíjet fantazii žáků a podporovat jejich vlastní tvorbu. Zřetel bude brán i na mezipředmětové vztahy.
Obsah akce
Záměrem semináře je inspirovat učitele příklady, jak je možno netradičním způsobem seznamovat žáky s poezií. Na názorných ukázkách si prakticky vyzkoušejí, jak básnické texty působí na jednotlivé smysly i na více smyslů pohromadě. Zaměříme se i na humor a nonsens v poezii, na vazbu poezie s hudbou a vybrané písňové texty. Prakticky si vyzkoušíme možnosti práce s ilustrací a obrazem (grafická poezie, kaligramy) a možnosti rozvíjení fantazie žáků a jejich vlastní tvorby. Zřetel bude brán na mezipředmětové vztahy.
Motivace a aktivizace dětských čtenářů. Vytváření čtenářského vkusu, smysl pro krásu jazyka. Rozvíjení estetického cítění – prožitkové vnímání. 0,5 h
Práce s texty, v nichž hraje významnou úlohu chuť a čich (J. Žáček, J. Dědeček, J. Havel, Z. Svěrák, J. Suchý aj.)
1 h
Poezie a hmatový vjem (např. J. Skácel, M. Lukešová aj.)
Vnímání poezie zrakem - grafická poezie, kaligramy, limerik, spojení obrazu a básně, ilustrace, rozvíjení představivosti při četbě básně
1 h
Poezie určená k hlasitému čtení, zhudebněná poezie, písňový text
Spojení více smyslů v jedné básni. Filmová podoba básnického díla aj.
1 h
Evaluace, sdílení zkušeností, závěr
0,5 h
Vzdělávací cíl
Cílem semináře je seznámit učitele s možnostmi, jak žáky nadchnout pro poezii. Ukázat jim, jak je možno pracovat s básnickým textem a co v něm mohou nalézt. Interpretace básně může být žákům prezentována zajímavou formou od jednoduchých textů přes porozumění náročnějším básním až k vlastní žíkovské tvorbě. Některé aktivity si účastníci prakticky vyzkoušejí.
Pro účastníky
Co si mají účastníci donést s sebou
psací potřeby