BI 150 DNA - Jazyk života, který se učíme číst a psát

Předmět
Biologie
Cílová skupina
učitelé 2. stupně ZŠ, učitelé SOŠ a SOU, učitelé gymnázií, učitelé VOŠ, pedagogové volného času
Akreditace
BEZ AKREDITACE MŠMT

DESCARTES, v.o.s. si vyhrazuje právo změnit termín konání akce, pokud bude nutné. O změně termínu se účastníci dozví s dostatečným časovým předstihem prostřednictvím pozvánky.


Vzdělávací cíl

Kurz má za cíl výšit povědomí o vědním oboru Bioinženýrství a zlepšit chápání DNA jakožto nositele genetické informace (u učitelů, s přenosem na žáky ve výuce Biologie na školách).


Charakteristika

  • Kód DNA jako genetická kuchařka
    • Centrální dogma DNA-RNA-Protein – Jak se genetický kód čte a přepisuje na RNA, jak se podle RNA vyrábí proteiny?
    • Genetický kód – Jak se překládá? Je stejný u všech živočichů?
    • Proteiny jako nástroje – Co to jsou proteiny a jak fungují?
  • Genetické inženýrství – učíme se vytvářet vlastní recepty
    • Syntetické (umělé) genetické okruhy – Když genetický kód umíme číst, můžeme s ním i něco zapsat? Fantazii se zde meze nekladou. Představení základních a zajímavých syntetických genetických okruhů
    • Design buněčných továren – Jak můžeme genetické okruhy navrhnout tak, aby buňky vykonávaly důležité úkoly (výroba insulinu, rozklad toxických látek, výroba bioplastů)?

Obsah akce

Seznámení se nebo hlubší porozumění tématu DNA, genetické informace živých tvorů. Porozumíme tomu, jak DNA kóduje funkce buněk a organismů. Následně si uděláme přehled o tom, jak vědci DNA přepisují, proč, a k čemu to může sloužit.

Seminář bude pojat formou interaktivní přednášky a navazující workshop jako aktivní reflexe ve skupinkách, kdy frekventanti využijí nabyté znalosti k sestavení vlastních genetických okruhů (na papíře, LEGO jako inspirace).


Pro účastníky

Co si mají účastníci donést s sebou

psací potřeby

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.
Další informace