NJ 142 Práce se slovní zásobou ve výuce němčiny

Předmět
Německý jazyk
Cílová skupina
učitelé 1. stupně ZŠ, učitelé 2. stupně ZŠ, učitelé SOŠ a SOU, učitelé gymnázií, učitelé VOŠ
Akreditace
8473-7-267

DESCARTES, v.o.s. si vyhrazuje právo změnit termín konání akce, pokud bude nutné. O změně termínu se účastníci dozví s dostatečným časovým předstihem prostřednictvím pozvánky.


Vzdělávací cíl

Zamyslet se nad metodami rozšiřování a upevňování slovní zásoby a vyzkoušet si různé aktivity, které mají studentům pomoci si nová slova zapamatovat a osvojit si je do té míry, aby je studenti byli schopni aktivně používat.


Obsah akce

V tomto semináři se účastníci zaměří na možnosti rozšiřování a upevňování slovní zásoby v kontextu procvičování dovedností čtení, poslech, psaní a mluvení. Vyměníme si zkušenosti a společně se zaměříme na to, s čím naši studenti bojují a co potřebují pro to, aby si slovní zásobu neustále zlepšovali. V hlavní části semináře si ukážeme a vyzkoušíme různé aktivity a hry zaměřené na procvičování slovní zásoby, aby studenti pravidelným opakováním dostávali slova z pasivní slovní zásoby do slovní zásoby aktivní. Vyzkoušíme si také, jak můžeme studentům pomoci zapamatovat si německé členy. Dále se podíváme na to, jak učitelé mohou pracovat s chybami studentů a jak vést studenty k sebereflexi. Pracovat budeme i s frekventovanými kodifikovanými rakouskými či švýcarskými variantami.

  • možnosti rozšiřování a upevňování slovní zásoby v kontextu dovedností čtení, poslech, psaní a mluvení (1 hodina)
  • výměna zkušeností – s čím studenti bojují, co jim pomáhá atd. (1 hodina)
  • konkrétní aktivity zaměřené na rozšiřování a upevňování slovní zásoby (3 hodiny) – aktivity, při kterých budeme využívat různé neverbální prostředky, např. fotky, ilustrace, skutečné předměty, gesta, pohyb, zvuky, ale i prostředky verbální, např. definice, antonyma, synonyma, přiřazování k nadřazeným pojmům, vytváření modelových situací, rozhovorů, scének, naše těžiště bude spočívat v trénování slovní zásoby v jasných kontextech, komunikačních situacích, v kterých budou slovíčka a celé fráze sloužit cíli se efektivně dorozumět (zdroje: sbírky aktivit pro výuku němčiny, např. 55 Wortschatzspiele, 111 Kurzrezepte, 55 kommunikative Spiele, Herz oder Pistole?, některé aktivity vycházejí pouze z praxe lektorky či z aktivit, které lektorka zná z různých seminářů zážitkové pedagogiky, dramapedagogiky atd.)
  • aktivity vedoucí k automatizaci německých členů (1 hodina) – hry založené na vizualizaci, prostorové představivosti, pohybové aktivity a komunikační hry, které žákům pomůžou si členy zautomatizovat a zprostředkují jim různé metody učení
  • práce s chybou, aktivity vedoucí k sebereflexi studentů (1 hodina) – aktivity zaměřené na rozpoznání chyby a její opravu, na prevenci klasických chyb vyplývajících z vlivu mateřského jazyka (tzv. typické české chyby)
  • práce s frekventovanými kodifikovanými rakouskými či švýcarskými variantami (1 hodina) – aktivity zaměřené na získání povědomí o tom, že německy mluvící oblast může obsahovat různé lokální varianty, které jsou důležité především v tematickém okruhu jídlo a pití

Pro účastníky

Co si mají účastníci donést s sebou

psací potřeby

Praha, 05.03.2024, 9:00–16:00

místo konání bude upřesněno na pozvánce

2 550 Kč

 objednat

Brno, 28.05.2024, 9:00–16:00

místo konání bude upřesněno na pozvánce

2 550 Kč

 objednat
Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.
Další informace