WEB 241 Jak na rozvoj čtenářské gramotnosti a pregramotnosti - webinář
DESCARTES, v.o.s. si vyhrazuje právo změnit termín konání akce, pokud bude nutné. O změně termínu se účastníci dozví s dostatečným časovým předstihem prostřednictvím pozvánky.
Obsah akce
Seminář bude zaměřen na rozvoj čtenářské pregramotnosti u dětí předškolního věku a rozvoj čtenářské gramotnosti u žáků na 1. stupni bude obsahovat praktické ukázky z dětské literatury a jak pracovat s textem a knihou u dětí předškolního věku. Obsahem semináře budou také i metody rozvíjející dovednosti ke čtení u dětí předškolního věku a ukázka četby na pokračování s úkoly.
1. blok (90 minut)
- Význam čtení pro rozvoj ostatních gramotností, pro rozvoj dalšího vzdělávání a pro život,
- Vymezení pojmu čtenářské gramotnosti
- Předškolní období a vnitřní motivace ke čtení, budování si vztahu ke knihám a porozumění čteného textu
- Úloha rodiny v souvislosti se čtení a ve vztahu k předčtenářské gramotnosti
- Úloha mateřské školy v souvislosti s rozvojem předčtenářské gramotnosti – podpora individuálních rozvojových možností dítěte, principy ZVP PV, klíčové kompetence vztahující se k předčtenářské gramotnosti
- Spolupráce rodiny a mateřské školy – naplňování cílů v oblasti čtenářských dovedností
- Předpoklady pro čtení – genetické předpoklady, percepčně-kognitivní zralost, zralost nervové soustavy, podnětné prostředí
- Rozvoj smyslového vnímání, hry pro rozvoj smyslového vnímání
- Orientace v prostoru, vnímání času
- Pohybové hry a rozvoj motoriky a grafomotoriky
2. blok (90 minut)
- Zaměření se na podstatné myšlenky čteného textu – naslouchání
- Metody rozvíjející předčtenářskou gramotnost
- Čtení s tvorbou předpokladů, obrázkové čtení, pětilístek, metoda jazykové zkušenosti
- Projekt KNIHA – K Knihovníček, N naslouchání, I ilustrace, H hra, A autor
- Kniha je náš kamarád
- Brzy budeme číst
3. blok (90 minut)
- Metody čtenářské gramotnosti
- Brainstorming, myšlenková mapa, volné psaní, předvídání klíčových slov, kostka,
- Čtení s tabulkou předpovědí, čtení metodou INSERT, literární kroužky, podvojný deník, TGraf,
4.Blok (90 minut)
- Obrázkové čtení
- Tvorba knihy
- Projekt O víle Voděnce – čtení na pokračování s úkoly podporující čtenářskou pregramotnost
- Závěr a diskuse
Vzdělávací cíl
Účastník získá informace co je to čtenářská gramotnost a proč je důležité rozvíjet v předškolním věku dovednosti podporující čtení, jak spolupracovat s rodinou. Účastníci si také vyzkouší praktické činnosti k rozvoji čtenářské gramotnosti a předčtenářské gramotnosti
Pro účastníky
Co si mají účastníci donést s sebou
PC se softwarem ZOOM pro účast na webináři, mikrofon pro případné dotazy (alternativně lze použít chat)