WEB 246 Rozvoj matematické pregramotnosti u dětí předškolního věku - webinář
DESCARTES, v.o.s. si vyhrazuje právo změnit termín konání akce, pokud bude nutné. O změně termínu se účastníci dozví s dostatečným časovým předstihem prostřednictvím pozvánky.
Obsah akce
Seminář seznámí účastníky s tím, co by mělo zvládat dítě předškolního věku v mateřské škole ve vztahu k matematickým činnostem. Rozvoj schopnost porovnávat, třídit, skládat a kompletovat. Hledání a vytváření shod a rozdílů jako významného nástroje rozvoje specifických schopností a dovedností pro pochopení matematiky. Rozvoj předmatematických představ je v předškolním vzdělávání založen na vytváření rozmanitých činností, dostatku příležitosti k rozvoji vědomostí, dovedností a schopností, návyků a rozvoje řeči, komunikace, pohybových dovedností a orientace v prostoru. Seminář bude veden formou aktivního výkladu a možností diskuse a příkladů dobré praxe. Účastníci semináře si vyzkouší některé činnosti a získají náměty na různé činnosti podporující matematickou gramotnost.
1 hodina
- Úvod, seznámení se s účastníky
- Cíle předmatematické výchovy, příprava na matematiku, důležitost předškolní přípravy a pozdější úspěšnost ve školní matematice
- Okruhy matematické pregramotnosti dle RVP PV
1 hodina
- Příprava dítěte na zpracování informací v zadání slovní úlohy, rozvoj řeči, komunikace, paměti, představ, prostorového vnímání,
- Obrázek jako zdroj informací
- Práce s otázkou a odpovědí
1 hodina
- Porovnávání – charakter porovnávaných objektů
- Porovnávání přirozené, porovnávání základní, porovnávání podílem, rozdílem
- Aktivity spojené s porovnávánbím
- Zobrazení, zobrazení prosté
- Přiřazování – dvojice, n tice,
- Aktivity k přiřazování, hry, orientace v prostoru,
- Rozvoj jemné a hrubé motoriky
1 hodina
- Třídění, schopnost třídit, vlastnosti tříd, zadání souboru, reprezentant třídy, usnadnění procesu třídění
- Typy třídění – podle druhu, barvy, velikosti, taru
- Třídění podle dvou a více kritérií, třídění úplné, neúplné,
- Aktivity vztahující se k třídění
- Řazení, uspořádání, vzájemné postavení objektů
- Typologie uspořádání – časové, prostorové, časoprostorové, kvantitativní, kvalitativní
- Orientace v uspořádaném souboru
-
1 hodina
- Rozvoj logického myšlení – usuzování, uvažování, úlohy typu ZEBRA,
- Hudebně pohybové činnosti rozvíjející matematickou pregramotnost
- Kvantita – určitá, neurčitá
- Číslo s významem kvantity
- Množství a jeho určování do 6ti – určování počtu objektů,
- Aktivity rozvíjející představu o množství
-
1 hodina
- Modely čísla
- Nezávislost počtu objektů na velikosti, barvě, vzájemného postavení, vzdálenosti, tvaru
- Hry rozvíjející představu o nezávislosti počtu objektů na velikosti, barvě, tvaru, apod.
2 hodiny
- Ukázky projektů týkající se matematické pregramotnosti
- Hrajeme si s čísly
- O skřítku Početníčkovi – rozvoj řeči, počítání předmětů, jednoduché slovní úlohy
- Matematika v přírodě, využití školní zahrady
- Případné ukázky práce s dětmi matematická pregramotnost
- Závěr diskuse, hodnocení
Vzdělávací cíl
Objasnění potřeby rozvoje matematické pregramotnosti v souvislosti s rozvojem psychických schopností a kognitivních funkcí u dětí v mateřské škole. Seznámení s matematickými didaktickými hrami, činnostmi a aktivitami které jsou vhodné pro děti předškolního věku
Pro účastníky
Co si mají účastníci donést s sebou
PC se softwarem ZOOM pro účast na webináři, mikrofon pro případné dotazy (alternativně lze použít chat)