WEB 260
učitelé 1. stupně ZŠ, učitelé 2. stupně ZŠ, učitelé SOŠ a SOU, učitelé gymnázií, ředitelé škol a školských zařízení, asistenti pedagoga
8 (1 vyučovací hodina = 45 minut)
DESCARTES, v.o.s. si vyhrazuje právo změnit termín konání akce, pokud bude nutné. O změně termínu se účastníci dozví s dostatečným časovým předstihem prostřednictvím pozvánky.
Vzdělávací cíl
- vyjmenovat příležitosti, jak projektové vyučování přispívá k inkluzi
- vlastními slovy definovat pojem „projekt“
- rozebrat rozdíl mezi projektovým vyučováním a integrovanou tematickou výukou
- analyzovat alespoň 4 příklady projektů
- pojmenovat, co by měl učitel umět a znát, aby připravil a realizoval úspěšný projekt
- analyzovat své vzdělávací potřeby směrem k projektům
- nastavit vlastní kritéria pro hodnocení projektů na škole
Charakteristika
Prostřednictvím metod a forem aktivního učení vás toto téma provede pojmy: projekty, projektové vyučování, integrovaná tematická výuka. Společně si odpovíme zejména na otázku PROČ vůbec s projekty začínat a JAK takový projekt připravit a realizovat – jinými slovy – co by měl učitel umět a znát, aby připravil a realizoval úspěšný projekt. Také se dozvíte, co dělá projekt projektem – tedy co je v projektu nezbytné, co důležité a co vítané. Nebudou ani chybět příklady různých typů projektů. Pokud je toto setkání vícedenní, může vyústit až v to, že si účastníci připraví nástřel konkrétního projektu. Toto téma významně souvisí se zaváděním inkluzívního vzdělávání do praxe škol.
Přehled témat:
integrovaná tematická výuka x projektové vyučování
specifické postupy při přípravě a realizaci projektů
analýza ukázek ITV a PV
co by měl učitel umět a znát, aby zahájil fungující projekt
cíle a kritéria hodnocení projektu
efektivní zpětná vazba, vnitřní motivace k učení a čtení
Obsah akce
1) část (0 – 90 min.):
- představení tématu a cílů semináře
- představení lektora a účastníků
- Co umíme? - snos myšlenek na téma projekty
- Máme otázky - pojmenování vzdělávacích potřeb (resp. očekávání) k tématu ze strany účastníků (Co bychom se chtěli naučit? S čím si nevíme rady? Chtěli bychom odpovědi na tyto otázky…)
- Proč začínat s projekty?, Jak na to?
- Co je to projekt?
- ) část (90. – 180 min):
- praktické ukázky projektů – přímá práce účastníků kombinovaná s představováním ukázek
- analýza ukázek
3) část (180 – 270 min):
- co by měl učitel umět a znát, aby naplánoval projekt - plánování dle potřeb účastníků
- část (270 – 360 min):
- Vidíme tyto příležitosti pro projekt ITV
- Plánujeme – vytvoření prvotního nástřelu projektů ITV, prezentace, sdílení, prvotní nástřel kritérií pro posuzovaní projektu na škole
- společná reflexe vůči cílům či vůči položeným otázkám – přijímání a poskytování zpětné vazby k prezentovaným plánům i přípravám
Pro účastníky
Co si mají účastníci donést s sebou
PC se softwarem ZOOM pro účast na webináři, mikrofon pro případné dotazy (alternativně lze použít chat)