PP 671 Techniky zvládání a prevence smyslového přetížení u žáků ve školním prostředí
DESCARTES, v.o.s. si vyhrazuje právo změnit termín konání akce, pokud bude nutné. O změně termínu se účastníci dozví s dostatečným časovým předstihem prostřednictvím pozvánky.
Obsah akce
Cílem praktického semináře je seznámit pedagogické pracovníky s problematikou smyslového přetížení u žáků. Seminář přináší pedagogům praktické informace, techniky a ukázky, díky kterým načerpají inspiraci, jak začlenit prvky smyslové integrace do svých hodin a tím předcházet problémovému chování žáků způsobeného smyslovým přetížením.
Obsahem vzdělávacího semináře je teoretická i praktická část část, které zahrnuje vysvětlení pojmů smyslové přetížení a senzorická integrace, hypersensitivita a hyposenzitivita. Zabývat se budeme také jednotlivými smysly, kterými člověk získává a zpracovává informace. Účastníkům budou v krátké formě předány informace o typech žáků se speciálními vzdělávacími potřebami, kterých se smyslové přetížení může týkat a jaké jsou jeho projevy, se kterými se pedagog může v rámci vyučování u těchto žáků potkat.
V další praktické části budou pedagogičtí pracovníci seznámení s relaxačními technikami, pomůckami a aktivitami, které mohou začlenit do vyučování. V rámci této části si účastníci mohou jednotlivé aktivity sami vyzkoušet.
Obsahem praktické části jsou také ukázky práce s žáky s jednotlivými typy speciálních vzdělávacích potřeb (PAS, ADHD, poruchy učení, žáci s poruchou smyslového zpracování) a typy pro vytvoření relaxačního koutku ve třídě.
Cílem vzdělávacího semináře není pouze teorie, ale především předání praktických informací a rad o tom, jak může pedagog pomoci žákům s obtížemi ve smyslovém zpracování a tím je podpořit ve spokojeném fungování v třídním kolektivu.
- Úvod
- představení lektorů a účastníků
- představení cílů a očekávání od vzdělávací akce
Dílčí hodinová dotace: cca 1 hodina
- Teoretická část
- vysvětlení pojmů smyslové přetížení a senzorická integrace, hypersensitivita a hyposenzitivita;
- diskuze o jednotlivých smyslech, kterými člověk získává a zpracovává informace;
- předání informací o typech žáků se speciálními vzdělávacími potřebami, kterých se smyslové přetížení může týkat a jaké jsou jeho projevy.
Dílčí hodinová dotace: cca 2 – 3 hodiny
- Praktická část
- seznámení s relaxačními technikami, pomůckami a aktivitami, které mohou pedagogové začlenit do vyučování;
- možnost vyzkoušení jednotlivých aktivit a pomůcek;
- ukázky práce s žáky s jednotlivými typy speciálních vzdělávacích potřeb (PAS, ADHD, poruchy učení, žáci s poruchou smyslového zpracování);
- typy pro vytvoření relaxačního koutku ve třídě;
- práce ve skupině: na základě kazuistiky žáka vybrat aktivity vhodné pro předcházení smyslového přetížení.
Dílčí hodinová dotace: cca 3 hodiny.
- Zpětná vazba a reflexe
- diskuse o tom, co se účastníci naučili a zpětná vazba;
- rozloučení.
Dílčí hodinová dotace: cca 1 hodina
Vzdělávací cíl
Cílem vzdělávacího semináře je pomoci pedagogickým pracovníkům orientovat se v problematice smyslového přetížení a jeho projevech, rozpoznat smyslové přetížení u žákaa nalézt vhodné techniky a aktivity, které působí preventivně.
Pro účastníky
Co si mají účastníci donést s sebou
karimatky / podložky na cvičení