ČJ 361 Vztah ke čtení, budování čtenářské nezávislosti a dílny čtení jako podpora wellbeingu ve škole

Předmět
Český jazyk
Cílová skupina
učitelé 2. stupně ZŠ, učitelé SOŠ a SOU, učitelé gymnázií, učitelé VOŠ, vychovatelé školských zařízení, pedagogové volného času, asistenti pedagoga
Lektor(-ka)
Počet vyučovacích hodin
8 (1 vyučovací hodina = 45 minut)

DESCARTES, v.o.s. si vyhrazuje právo změnit termín konání akce, pokud bude nutné. O změně termínu se účastníci dozví s dostatečným časovým předstihem prostřednictvím pozvánky.


Obsah akce

Praktický seminář zaměřený na aktivní práci s knihou a čtení s prožitkem. V kurzu se účastníci zaměří na koncept pravidelných i nepravidelných dílen čtení, možnosti interpretace textů a práci s knihou ve všech fázích čtení. Účastníci si sami vyzkouší množství inovativních metod, aktivit a her, které mohou žakům četbu výrazně zatraktivnit. Kurz předkládá soubor aktivit, které vybízejí ke sdílení postřehů a zážitků z četby, a které lze ihned aplikovat do praxe. Zvolené metody práce prohlubují u žáků jejich čtenářskou gramotnost, ale neopomíjí ani komunikační a argumentační dovednosti, vybízejí k tvořivému psaní, pracují s jejich kreativitou.

  • Čtenářské zrcadlo – zjistěte, jaké čtenáře máte ve třídě (45 min.)
  • Čtenářská gramotnost není jen práce s informacemi, dílny čtení a jejich organizace (45 min.)
  • Spolupráce s knihovnami, možnosti čtení společné knihy vs. knihy vlastního výběru, budování třídních knihoven  (30 min.)
  • Začínáme číst – práce s ilustrací, práce s obálkou knihy – čtenářské domino, Katapult do knihy, první věta, čtení s předvídáním… 1,5 h.
  • Sdílíme postřehy z četby –  jak reflektovat četbu – podvojný zápisník, čtenářské kostky, vlaštovky, žánrová dílna čtení, ústní forma reflexe, klíčová slova… 3 h
  • Uzavření četby –  zápisky z četby, pizza organizér, … (1 h)
  • Diskuze, sdílení zkušeností

Vzdělávací cíl

Cílem kurzu je přinést novou inspiraci do hodin literatury a nápady, jak organizovat dílny čtení v moderním a svěžím pojetí. Kurz tematizuje i další podstatné složky čtenářské gramotnosti (vztah ke čtení, čtenářská nezávislost), na které se často, v souvislosti se zaměřením na porozumění obsahu a formy textu, zapomíná. V neposlední řadě také představuje dílny čtení jako ostrovy odpočinku během vyučovacího dne. Účastník kurzu si také odnese tipy na knihy pro děti a mládež s aktuálními společenskými tématy.


Pro účastníky

Co si mají účastníci donést s sebou

dobrou beletristickou knihu (rozečtenou nebo ještě nezapočatou)