ČJ 364 Poezie – cesta ke hvězdám a ke čtenáři
DESCARTES, v.o.s. si vyhrazuje právo změnit termín konání akce, pokud bude nutné. O změně termínu se účastníci dozví s dostatečným časovým předstihem prostřednictvím pozvánky.
Obsah akce
Jak naučit děti číst poezii? Čím je nalákat, aby měly chuť se do veršů začíst? Určitě současnou tvorbou, kterou si na setkání představíme a aktivitami, které jsou zábavné a vedou k prohloubení čtenářských dovedností. Inspirace pro práci s poezií pro 1. i 2. stupeň, aktivity do 1 vyučovací hodiny, nenáročné na přípravu
Záměrem semináře je inspirovat učitele příklady, jak pracovat v hodinách literatury či slohu s poezií tak, aby jí žáci rozuměli a měli ze čtení radost a potěšení. Na názorných ukázkách si prakticky vyzkoušejí, jak na nás básnické texty mohou působit, jaké pocity v nás vyvolávají, jak působí na naše smysly. Zaměříme se i na báseň jako krátký příběh, který má své postavy a děj, pohrajeme si s rýmy i obrazem – ilustrací. Vyzkoušíme klasickou dílnu čtení s poezií i vlastní tvorbu, kterou zvládnou úplně všichni.
- Poezie jako příběh – postavy, tvorba z pohledu jiné postavy (45 min.)
- Básně a rýmy – aktivity s rýmy, dopis postavě (45 min.)
- Poezie jako obraz – zapojení smyslů do četby básně (45 min.)
- Sněhulák a moucha – čtenářská odezva (45 min.)
- Dílna čtení s poezií – jak vést dílnu čtení s básnickými sbírkami, tvorba reklamy na báseň (90 min.)
- Tvoříme básně z básní – co nám o básni prozradí první dva verše? Jak na nás báseň působí? Co dokážeme vytvořit z několika slov použitých v básni? Vyzkoušíme vlastní tvorbu (45 min.).
- Líčení a básnění – na základě líčení vytvoříme vlastní báseň (45 min.).
Vzdělávací cíl
Cílem semináře je nastínit cesty, jak žáky přivést k četbě poezie. Ukázat jim, že básnický text jim může přinést radost a potěšení, že není třeba umět báseň rozebrat a odhalit autorův záměr, ale umět básně číst, a to od jednoduchých textů až po náročnější básně.Aktivity cílí i na vlastní tvorbu, přičemž nejde o zcela volnou tvorbu, ale spíš o hru se slovy, kterou zvládnou všichni žáci. Účastníci si všechny aktivity „zažijí na vlastní kůži“.
Pro účastníky
Co si mají účastníci donést s sebou
psací potřeby