ČJ 372 Literatura a film
DESCARTES, v.o.s. si vyhrazuje právo změnit termín konání akce, pokud bude nutné. O změně termínu se účastníci dozví s dostatečným časovým předstihem prostřednictvím pozvánky.
Obsah akce
Seminář vychází z požadavků na rozvoj estetické výchovy a na interdisciplinární vztahy. Účastníci se seznámí s možnostmi, jak do hodin ČJL vhodně implantovat film, jeho hudební a výtvarnou součást a další prvky. Zaměřuje se na vnímání díla čtenářem a divákem. Pracovat se bude s různými literárními druhy, žánry a historickými obdobími, např. Radúz a Mahulena, Kytice, Postřižiny, Spalovač mrtvol, Zvířecí farma, Žert, Ucho, Báječná léta pod psa atd
Podrobný rozpis:
- Vztah mezi verbálním a audiovizuálním uměním / literatura a film
- Vztah filmu k dalším uměleckým formám
- Motivační potenciál literatury a filmu
- Modely adaptace, adaptační teorie, druhy adaptačních postupů
- Film a jeho výrazové prostředky
- Didaktické aplikace – scénář, vypravěč, postavy, hudba, zvuk, kamera, filmový plakát Analýza, interpretace a komparace literár. díla a jeho filmové adaptace
- Komparace vybraných adaptací
- Diskuse, evaluace a vzájemné sdílení zkušeností
Vzdělávací cíl
Seminář cílí na výchovu filmového a divadelního diváka, estetickou výchovu a kulturu mluveného projevu. Vytváří podnětné prostředí k rozvoji kritického myšlení. Účastníkům budou v nástinu prezentovány teoretické poznatky z oblasti literatury a filmu i jejich vzájemné prolínání. Získají inspiraci, jak naučit žáky vnímat umění komplexně a intenzivně ho prožívat. Zaměří se na to, jaký je význam hudby a výtvarné složky ve filmu. Žák má být schopen vyjádřit, jak vnímá film a jak na něj působí četba. Porovnat zážitek z filmu s pocity čtenáře literatury. Dát do souvislostí poznatky z ČJL, dějepisu, HV, VV a OV. Na vybraných ukázkách se učitelé názorně seznámí s možnostmi jejich didaktického využití ve výuce.
Pro účastníky
Co si mají účastníci donést s sebou
Psací potřeby.