ZŠ 146 Exkurze do moderní literatury pro žáky mladšího školního věku
DESCARTES, v.o.s. si vyhrazuje právo změnit termín konání akce, pokud bude nutné. O změně termínu se účastníci dozví s dostatečným časovým předstihem prostřednictvím pozvánky.
Obsah akce
Lektorka vychází z průzkumu provedeného mezi žáky, jenž mapoval nejoblíbenější knihy, které by samy děti doporučily svým vrstevníkům k přečtení. Pozornost bude věnována také knihám, které byly oceněny Zlatou stuhou a jinými literárními cenami.
České učebnice často pracují s ukázkami textů z literatury pro dospělé čtenáře, což někdy může vést i k demotivaci. Jestliže literatura pro děti není v učebnicích dostatečně zastoupena, je na učiteli, aby ji svým žákům přiblížil sám. Pro učitele je průběžné sledování nových titulů časově velmi náročné. Je však třeba se v této oblasti patřičně orientovat. Seminář jim má být v tomto ohledu oporou. Účastníci se seznámí s vybranými autory a ilustrátory knih pro žáky mladšího školního věku a také s metodami a postupy, jak s intencionální literaturou pracovat.
- Vytváření čtenářského vkusu, ceny za dětskou literaturu
- Připomínka některých nadčasových autorů, jejichž obliba přetrvala do současnosti
- Vybraní čeští a zahraniční autoři a ilustrátoři od 2. poloviny 20. století do současnosti – přehled podle žánrů:
- Pohádky (Petr Stančík, Pierre Grippari, Sven Nordqvist, Luis Sepúlveda aj.)
- Dětský hrdina (Markéta Pilátová, Miloš Kratochvíl, René Goscinny, Christ. Nöstlingerová aj.)
- Dobrodružné příběhy; detektivní zápletka ( Thomas Brezina, Jo Nesbo aj.)
- Dříve tabuizovaná témata v literatuře pro děti – handicap, nemoc, holocaust, smrt atd.(Ivona Březinová, Ollivier Mikaël, R. J. Palaciová, Andreas Steinhöfel, John Boyne aj.)
- Populárně naučná literatura (Alena Ježková, Martina Skala, Ondřej Hník aj.)
- Komiks a obrázková kniha (Pavel Čech, Raina Telgemeierová aj.)
- Poezie pro děti a mládež (Pavel Šrut, Radek Malý, Michal Černík, Jiří Havel, Jiří Dědeček aj.)
- Rozvíjení estetického cítění, smysl pro krásu jazyka, práce s poetickým textem, vlastní tvorba žáků
Vzdělávací cíl
Cílem semináře je seznámit účastníky s moderní literaturou pro děti, s vybranými autory a charakteristikou jejich tvorby, s novinkami v jednotlivých žánrech a s možnostmi, jak využít mezipředmětové vztahy a prolínání vzdělávacích oblastí. Na vybraných ukázkách si učitelé prakticky vyzkoušejí, jak je možno literaturu pro děti využít k rozvoji čtenářské gramotnosti, jak žáky vhodně motivovat k jejich vlastní mimoškolní četbě a k práci s textem, popř. k vlastní tvorbě atd.
Pro účastníky
Co si mají účastníci donést s sebou
Psací potřeby.