PP 765 Jak podpořit třídu, aby byla fungujícím týmem?

Předmět
Pedagogika a psychologie
Cílová skupina
učitelé 1. stupně ZŠ, učitelé 2. stupně ZŠ, učitelé SOŠ a SOU, učitelé gymnázií, učitelé VOŠ, asistenti pedagoga
Lektor(-ka)
Počet vyučovacích hodin
8 (1 vyučovací hodina = 45 minut)

DESCARTES, v.o.s. si vyhrazuje právo změnit termín konání akce, pokud bude nutné. O změně termínu se účastníci dozví s dostatečným časovým předstihem prostřednictvím pozvánky.


Obsah akce

Program je zaměřený na pojmenování různých příležitostí, jak stmelit třídní kolektiv. Je vhodný zejména pro třídní učitele s tím, že ostatní učitelé podporují tento proces zařazováním diskusních aktivit, skupinové práce a kooperativního učení.

 

Účastníci jsou spolutvůrci programu. Na začátku dostávají příležitost položit otázky, na které by v rámci programu chtěli dostat odpovědi.

 

Budování týmu třídy se v praxi odehrává ve třech fázích, které uvedený program rozebírá:

  1. Přípravná fáze – seznamovací, poznávací a sebepoznávací aktivity, adaptace a harmonizace týmu, stmelování týmu, empatie, důvěra, tolerance, nastavení pravidel
  2. Realizační fáze – analýza reality (SWOT), plánování a realizace činností, zpětná vazba a průběžné vyhodnocování
  3. Vyhodnocovací fáze – vyhodnocení daného období na základě předem nastavených kritérií hodnocení
  • Harmonizace a adaptace týmu (seznamovací a poznávací aktivity, lov lidí, přebíhaná, mašinky) – jednotliví zástupci týmu se poznávají v situacích, které nejsou běžné, učí se, že jinakost zástupců týmu je ku prospěchu týmu apod.
  • Empatie a důvěra (poslední slovo patří mně, pád důvěry, místo po mé pravici je volné…) – umění vcítit se do druhého a důvěřovat ostatním jsou nezbytnou podmínkou fungujícího týmu
  • Podnětné a bezpečné prostředí (materiální a technické vybavení učebny, sociálně komunikativní prostředí, efektivní x neefektivní komunikace, třídní pravidla) – podnětné prostředí je důležitým prostředkem pro nastavení týmu, pravidla nastavují podmínky pro vytvoření pocitu bezpečí a pohody pro každého zástupce týmu
  • Analýza a plánování (SWOT, plánování od konce, akční plán) – každý tým něco společně dělá/(řeší, vytváří), a proto je důležité vědět, jak na to, aby to dobře dopadlo!
  • Spolupráce x soupeření (o nebo x, počítám s tvojí pomocí, čtverce spolupráce) – na jednoduchých aktivitách tým pozná, že strategie spolupráce se vyplácí, že se práce zvládne rychleji kvalitněji, než když týmy mezi sebou soupeří
  • Skupinová práce (řeka) – je to, že dáme hlavy dohromady
  • Kooperativní učení (tvorba produktu) – všichni musí spolupracovat, každý má svoji roli a zadaní je tak složité, žádný zástupce týmu nemůže udělat práci za ostatní
  • Učení se navzájem (skládankové učení, kolující flipy, galerie) – když žáci dostanou příležitost, učí se navzájem
  • Diskuze a komunikace (čára, sociodrama, třífázový rozhovor) – tolerance názorů, přesvědčování se pomocí argumentů, demokratické rozhodování jako další pilíře fungujícího týmu
  • Řešení problémů (simulace, simulační hry) – strategie vítěz – vítěz versus strategie vítěz – poražený či poražený - poražený
  • Projekty (co je to projekt, příklady projektů) – činnost, která se od ostatních aktivit liší svým obsahem, rozsahem a dopadem
  • Kritéria hodnocení (průběžné a výroční vyhodnocování společné práce na základě předem nastavených kritérií hodnocení, průběžná zpětná vazba a sebehodnocení) – důraz na formativní hodnocení, kdy se hodnotí posun každého žáka, a na to, že hodnotu pro žáka má je to, čemu se hodnota přiřazuje, žák má dopředu vědět, za co a jak bude hodnocen
  • Reflexe učitele (otázky, dotazník) – učitel si nastavuje zrcadlo k vyhodnocení úspěšnosti své práce, aby svoji činnost neustále vylepšoval

 

Některé aktivity budou zařazeny jako ukázka, ostatní budou pouze představeny.


Vzdělávací cíl

Každý účastník by měl:

  • popsat metody, které směřují k poznávání žáků, rozvoji spolupráce a komunikace, diskusním dovednostem, tolerance, techniky na rozvoj empatie a důvěry aj.
  • analyzovat ukázky
  • popsat, jak řídit dlouhodobý třídní projekt
  • popsat, co jsou třídní pravidla a jak je možné zapojit žáky do tvorby třídních pravidel
  • popsat, jak si vést evidenci o posunu jednotlivých žáků a jak ji využívat v rámci vyhodnocování získaných dovedností i plánování dalšího postupu
  • pojmenovat evaluační nástroje vycházející z kritérií hodnocení

 


Pro účastníky

Co si mají účastníci donést s sebou

Psací potřeby. V případě webináře: PC se softwarem ZOOM pro účast na webináři s mikrofonem pro případné dotazy. Webkamera je také vhodná, ale není nutnou podmínkou účasti.

Olomouc, 10.02.2026, 9:00–16:00

místo konání bude upřesněno na pozvánce

2 750 Kč

 objednat

Brno, 23.02.2026, 9:00–16:00

místo konání bude upřesněno na pozvánce

2 750 Kč

 objednat

Online webináře, 16.03.2026, 9:00–16:00

místo konání bude upřesněno na pozvánce

2 750 Kč

 objednat

Praha, 23.03.2026, 9:00–16:00

místo konání bude upřesněno na pozvánce

2 750 Kč

 objednat