ČJ 383 Poezie ve škole i mimo ni
DESCARTES, v.o.s. si vyhrazuje právo změnit termín konání akce, pokud bude nutné. O změně termínu se účastníci dozví s dostatečným časovým předstihem prostřednictvím pozvánky.
Obsah akce
Průzkumy ukázaly, že vztah žáků k poezii se odvíjí od toho, jak ji vnímá jejich učitel. Mnozí učitelé si někdy nevědí rady s tím, jak ji žákům přiblížit. Seminář představí tvorbu „zakázaných básníků“ od r. 1948 do roku 1989, poezii od přelomu 20. a 21. století do současnosti. Nabídne možnosti, jak poezii interpretovat a jak s ní pracovat ve škole. Učitelé získají inspiraci, jak žáky motivovat k četbě poezie i k její tvorbě. Vyzkoušejí si netradiční práci s uměleckým textem, která podporuje kreativitu žáků a vede k rozvoji estetického cítění. Aktivity jsou zaměřeny nejen na literární výchovu, ale i na mezisložkové a mezipředmětové vztahy. Účastníci získají materiály, s nimiž budou moci pracovat ve výuce.
Osnova:
Počátky poezie
Netradiční pohled na poezii, vývoj jednoho textu
Poezie a 5 smyslů: báseň inspirovaná obrazem, zhudebněná báseň, kaligramy
Stejné téma a dva autoři, totéž téma v próze a v poezii, básnická parafráze
Rekonstrukce básnického textu, grafický verš, experimentální poezie, limerik atd.
Diskuse, výměna zkušeností, evaluace
Vzdělávací cíl
Vzhledem k omezeným časovým možnostem nemohou všichni učitelé sledovat vše, co bylo v oblasti poezie publikováno, a vybrat vhodné ukázky pro své žáky. Cílem semináře je v nástinu poskytnout pedagogům stručný přehled o moderní poezii a inspirovat je v tom, jak žáky motivovat k četbě poezie, vést je k porozumění uměleckému textu a jeho estetickému vnímání. Aktivity a výběr ukázek jsou zaměřeny tak, aby byly přiměřené a srozumitelné žákům 2. stupně ZŠ a studentům SŠ.
Pro účastníky
Co si mají účastníci donést s sebou
Psací potřeby.