ČJ 385 Lingvoreálie (reálie v jazyce) u bilingvních žáků aneb „Objednal jsem si párek, přinesli mi dva“

Předmět
Český jazyk
Cílová skupina
učitelé 1. stupně ZŠ, učitelé 2. stupně ZŠ, učitelé SOŠ a SOU, učitelé gymnázií, učitelé VOŠ, vychovatelé školských zařízení, pedagogové volného času, asistenti pedagoga
Počet vyučovacích hodin
4 (1 vyučovací hodina = 45 minut)

DESCARTES, v.o.s. si vyhrazuje právo změnit termín konání akce, pokud bude nutné. O změně termínu se účastníci dozví s dostatečným časovým předstihem prostřednictvím pozvánky.


Obsah akce

Semináře jsou vždy čtyřhodinové bloky ve formě interaktivní dílny, zaměřují na výuku češtiny bilingvních žáků, kteří mají češtinu jako svůj méně dominantní jazyk. Hlavním tématem nejsou historická a geografická fakta, ale sociokulturní reálie, jejichž neznalost žákům komplikuje zařazení do kolektivu. Kurz zároveň vede k uvědomění si možných rozdílností v sociokulturní oblasti v Česku a v jiných zemích. Pokud jsou si učitelé rozdílností v běžných jevech kolem nás, např. jídlo, vědomi, lze vytvářet aktivity, které mohou obohatit nejen žáky s češtinou jako méně dominantním jazykem, ale i většinovou společnost, např. jejich spolužáky.

První část bloku se věnuje vymezení tématu, propojení se zdroji a s potřebami praxe. Tato část je založena na prezentaci lektorky a na otevřené diskusi s frekventanty. Účastníci rovněž dostávají krátké úkoly, např. na minutu, a na základě různých přístupů k řešení úkolů a diskuse se objevují možnosti, jak lze téma v konkrétní výuce frekventantů uchopit. Mezi bloky je umístěna přestávka.

Druhá část je založena ryze prakticky. Frekventanti pracují ve skupinách na zadaném úkolu, výsledek práce prezentují celé skupině – na zpětné vazbě se podílejí všichni přítomní.

Celé setkání vychází především z diskuse o prezentovaných jevech, ze sdílení zkušeností a z hledání řešení potíží, kterým učitelé v praxi čelí. Z tohoto důvodu jsou vítány vstupy přinášející problematické momenty vyskytující se ve vyučovací praxi.


Vzdělávací cíl

Upozornit na české sociokulturní reálie, které se běžně nevnímají jako něco specifického, přestože sociokulturní specifika mohou žákům s češtinou jako méně dominantním jazykem znesnadňovat komunikaci v českém prostředí


Pro účastníky

Co si mají účastníci donést s sebou

PC se softwarem ZOOM pro účast na webináři s mikrofonem pro případné dotazy. Webkamera je také vhodná, ale není nutnou podmínkou účasti.

Online webináře, 17.03.2026, 9:00–12:15

místo konání bude upřesněno na pozvánce

1 750 Kč

 objednat