ČJ 386 Od písmen k příběhům. Praktické postupy pro dílny čtení na 1. stupni

Předmět
Český jazyk
Cílová skupina
učitelé 1. stupně ZŠ, vychovatelé školských zařízení, pedagogové volného času, speciální pedagogové, asistenti pedagoga
Lektor(-ka)
Počet vyučovacích hodin
8 (1 vyučovací hodina = 45 minut)

DESCARTES, v.o.s. si vyhrazuje právo změnit termín konání akce, pokud bude nutné. O změně termínu se účastníci dozví s dostatečným časovým předstihem prostřednictvím pozvánky.


Obsah akce

Praktický seminář pro učitelky 1. stupně vás vtáhne do světa čtení s prožitkem – od prvních písmen až po opravdové čtenářské zážitky a jejich sdílení. Naučíte se, jak proměnit čtení ve vzrušující dobrodružství a jak krok za krokem zavést dílnu čtení do své výuky.

Co získáte:

  • tipy, jak vést dílny čtení i s dětmi, které ještě samy nečtou či se teprve stávají čtenáři
  • nové způsoby interpretace a práce s textem,
  • inspiraci pro hry a aktivity s knihami,
  • sadu osvědčených postupů, které můžete hned využít v praxi.

Použité metody podporují čtenářskou gramotnost, komunikaci, argumentaci i tvořivé psaní. Čtení se stane hrou – a vy získáte nástroje, jak ho přirozeně začlenit do každodenní výuky.

 

Jak se stát čtenářem (45 min.)
Úvod do dílen čtení – jak fungují, jak je efektivně vést a organizovat.

Knihovny a společné čtení (30 min.)
Jak pracovat se společnou knihou i individuálním výběrem, jak zapojit knihovny a budovat třídní knihovny či čtenářské koutky.

Začínáme číst (1,5 h)
Dílny čtení s obrázky, práce s obálkou knihy, čtenářské domino, hry s knihou, předvídání a další aktivity pro první kroky ke čtenářství.

Sdílíme zážitky z četby (3 h)
Různé formy reflexe čtení: od jednoduchých čtenářských úkolů až po náročnější metody, jako je podvojný zápisník, čtenářská záložka nebo Vennův diagram.

Dočteno (1 h)
Zápisky z četby, čtenářské pytlíky, hovory o domácí četbě – jak na to, aby děti opravdu četly a neopsaly text z internetu či AI.

Diskuze a sdílení zkušeností
Otevřený prostor pro otázky, výměnu nápadů a inspiraci mezi účastníky.


Vzdělávací cíl

Účastníci si osvojí znalosti a praktické dovednosti, jak provést děti na jejich cestě ke čtenářství, jak efektivně vést dílny čtení a smysluplně využívat třídní knihovny i čtenářské koutky. Naučí se proměnit čtení v atraktivní a inspirativní zážitek a zároveň získají přehled o aktuální nabídce dětské literatury.


Pro účastníky

Co si mají účastníci donést s sebou

Psací potřeby. Vlastní rozečtenou knihu a dětskou knihu, kterou by doporučili ostatním.

Praha, 12.02.2026, 9:30–16:30

místo konání bude upřesněno na pozvánce

2 750 Kč

 objednat

Olomouc, 26.03.2026, 9:30–16:30

místo konání bude upřesněno na pozvánce

2 750 Kč

 objednat

Brno, 27.03.2026, 9:30–16:30

místo konání bude upřesněno na pozvánce

2 750 Kč

 objednat