M 351 Magické a geometrické obrazce z rekreační do školské matematiky
DESCARTES, v.o.s. si vyhrazuje právo změnit termín konání akce, pokud bude nutné. O změně termínu se účastníci dozví s dostatečným časovým předstihem prostřednictvím pozvánky.
Obsah akce
Ačkoli se mohou magické čtverce a jiné obrazce jevit jako pouhé nepříliš zajímavé tabulky čísel, pravdou je, že inspirují už více než 2 000 let nejen matematiky, ale i umělce, příkladem může být německý malíř Albrecht Dürer. Zkoumání množství jejich variací, hledání zákonitostí a jednotlivých souvislostí bude obsahem této vzdělávací akce. Od magických čtverců, trojúhelníků či šestiúhelníků se následně přesuneme také k čtvercům latinským, od nichž je už jen krok k oblíbeným hrám jako je sudoku nebo Dobble.
Důležitou součástí akce bude také vlastní tvorba magických obrazců a hledání možností, jak připravit úlohu týkající se této tematiky na míru žákům a jak zařadit magické čtverce do vlastní výuky.
Osnova:
- Definice, historický a kulturní kontext magických čtverců (1 hod)
- Strategie při doplňování a tvorbě magických čtverců – od prvních pokusů až k Eulerovi (2 hod)
- Variace na magické čtverce jiných tvarů (1 hod)
- Od latinských čtverců k více i méně oblíbeným hrám (2 hod)
Vzdělávací cíl
Cílem je představit učitelům magické čtverce (i jiné obrazce) a ukázat možnosti, jak je lze využívat ve výuce na základní a střední škole. Posluchači získají historický přehled o daném tématu včetně teoretického matematického základu. Zároveň si sami vyzkouší možnosti modifikací jednotlivých úloh pro konkrétní žáky a tvorbu nejrůznějších magických obrazců.
Pro účastníky
Co si mají účastníci donést s sebou
Psací potřeby. V případě webináře: PC se softwarem ZOOM pro účast na webináři s mikrofonem pro případné dotazy. Webkamera je také vhodná, ale není nutnou podmínkou účasti.