M 353 STRAVITELNÁ MATEMATIKA

Předmět
Matematika
Cílová skupina
učitelé 1. stupně ZŠ, učitelé 2. stupně ZŠ, učitelé SOŠ a SOU, učitelé gymnázií, učitelé VOŠ, ředitelé škol a školských zařízení, pedagogové volného času, asistenti pedagoga
Počet vyučovacích hodin
8 (1 vyučovací hodina = 45 minut)

DESCARTES, v.o.s. si vyhrazuje právo změnit termín konání akce, pokud bude nutné. O změně termínu se účastníci dozví s dostatečným časovým předstihem prostřednictvím pozvánky.


Obsah akce

Seminář se zaměřuje na praktické a srozumitelné způsoby, jak zatraktivnit a zpřístupnit matematiku žákům různého věku a úrovně. Účastníci se seznámí s principy Montessori pedagogiky a Hejného metody, ukážeme si, jak tyto prvky začlenit do běžné výuky. Důraz bude kladen na formativní hodnocení, činnostní učení a využívání portfolií, které podporují Sebereflexi žáků. Kurz také představí koncept Líného učitele a nabídne strategie pro práci v diferencované a heterogenní třídě, včetně ukázek konkrétních aktivit. Účastníci si vyzkouší modelové situace, analýzu výukových scénářů a tvorbu vlastních krátkých příprav. Odnesou si zásobník metod, které mohou okamžitě aplikovat ve svých hodinách a jasnou strukturu, jak integrovat různé přístupy do dlouhodobého plánování.

 

Blok 1 – Úvod a motivace (45 minut)

  • Seznámení účastníků, očekávání, cíle kurzu.
  • Brainstorming: Proč je matematika pro některé žáky „nestravitelná“.
  • Icebreaker aktivita propojená s matematikou.
  • Úvod do Montessori a Hejného metody – principy a klíčové rozdíly.

přestávka 15 minut

Blok 2 – Praktické ukázky Montessori a Hejného metody (90 minut)

  • Ukázky pomůcek a modelové aktivity.
  • Skupinová práce: návrhy adaptací pro běžnou třídu.
  • Diskuse o výhodách a úskalích integrace těchto metod.

obědová pauza 30-60 minut

Blok 3 – Činnostní učení, formativní hodnocení a portfolia (90 minut)

  • Principy činnostního učení – praktické ukázky pro různé ročníky.
  • Formativní hodnocení: práce s chybou, zpětná vazba, hodnoticí kritéria.
  • Využití portfolií v matematice – ukázky a mini-workshop.

přestávka 15 minut

Blok 4 – Líný učitel a diferencovaná výuka (90 minut)

  • Myšlenky Líného učitele – přenesení odpovědnosti na žáky.
  • Strategie pro práci v heterogenní třídě: diferenciace, spolupráce, projektová práce.
  • Příklady a reflexe účastníků.

přestávka 15 minut

Blok 5 – Integrované plánování a reflexe (45 minut)

  • Tvorba mini-lekcí kombinujících různé přístupy.
  • Peer feedback, sdílení inspirací.

Vzdělávací cíl

  • Porozumět principům Montessori a Hejného přístupu a využít je v praxi.
  • Aplikovat formativní hodnocení a práci s portfoliem v matematice.
  • Seznámit se s činnostním učením a jeho propojením s moderními koncepcemi.
  • Umět diferencovat výuku v heterogenní třídě a vytvářet inkluzivní prostředí.
  • Pochopit myšlenky konceptu Líného učitele a efektivně je implementovat.
  • Vytvořit návrh vlastních aktivit, které žákům „zpřístupní“ matematiku.

Pro účastníky

Co si mají účastníci donést s sebou

Psací potřeby.

Praha, 10.02.2026, 9:00–16:00

místo konání bude upřesněno na pozvánce

2 750 Kč

 objednat

Olomouc, 11.03.2026, 9:00–16:00

místo konání bude upřesněno na pozvánce

2 750 Kč

 objednat

Brno, 12.05.2026, 9:00–16:00

místo konání bude upřesněno na pozvánce

2 750 Kč

 objednat