M 353 STRAVITELNÁ MATEMATIKA
DESCARTES, v.o.s. si vyhrazuje právo změnit termín konání akce, pokud bude nutné. O změně termínu se účastníci dozví s dostatečným časovým předstihem prostřednictvím pozvánky.
Obsah akce
Seminář se zaměřuje na praktické a srozumitelné způsoby, jak zatraktivnit a zpřístupnit matematiku žákům různého věku a úrovně. Účastníci se seznámí s principy Montessori pedagogiky a Hejného metody, ukážeme si, jak tyto prvky začlenit do běžné výuky. Důraz bude kladen na formativní hodnocení, činnostní učení a využívání portfolií, které podporují Sebereflexi žáků. Kurz také představí koncept Líného učitele a nabídne strategie pro práci v diferencované a heterogenní třídě, včetně ukázek konkrétních aktivit. Účastníci si vyzkouší modelové situace, analýzu výukových scénářů a tvorbu vlastních krátkých příprav. Odnesou si zásobník metod, které mohou okamžitě aplikovat ve svých hodinách a jasnou strukturu, jak integrovat různé přístupy do dlouhodobého plánování.
Blok 1 – Úvod a motivace (45 minut)
- Seznámení účastníků, očekávání, cíle kurzu.
- Brainstorming: Proč je matematika pro některé žáky „nestravitelná“.
- Icebreaker aktivita propojená s matematikou.
- Úvod do Montessori a Hejného metody – principy a klíčové rozdíly.
přestávka 15 minut
Blok 2 – Praktické ukázky Montessori a Hejného metody (90 minut)
- Ukázky pomůcek a modelové aktivity.
- Skupinová práce: návrhy adaptací pro běžnou třídu.
- Diskuse o výhodách a úskalích integrace těchto metod.
obědová pauza 30-60 minut
Blok 3 – Činnostní učení, formativní hodnocení a portfolia (90 minut)
- Principy činnostního učení – praktické ukázky pro různé ročníky.
- Formativní hodnocení: práce s chybou, zpětná vazba, hodnoticí kritéria.
- Využití portfolií v matematice – ukázky a mini-workshop.
přestávka 15 minut
Blok 4 – Líný učitel a diferencovaná výuka (90 minut)
- Myšlenky Líného učitele – přenesení odpovědnosti na žáky.
- Strategie pro práci v heterogenní třídě: diferenciace, spolupráce, projektová práce.
- Příklady a reflexe účastníků.
přestávka 15 minut
Blok 5 – Integrované plánování a reflexe (45 minut)
- Tvorba mini-lekcí kombinujících různé přístupy.
- Peer feedback, sdílení inspirací.
Vzdělávací cíl
- Porozumět principům Montessori a Hejného přístupu a využít je v praxi.
- Aplikovat formativní hodnocení a práci s portfoliem v matematice.
- Seznámit se s činnostním učením a jeho propojením s moderními koncepcemi.
- Umět diferencovat výuku v heterogenní třídě a vytvářet inkluzivní prostředí.
- Pochopit myšlenky konceptu Líného učitele a efektivně je implementovat.
- Vytvořit návrh vlastních aktivit, které žákům „zpřístupní“ matematiku.
Pro účastníky
Co si mají účastníci donést s sebou
Psací potřeby.