ZSV 106 Ekonomie konkurenčního prostředí

Předmět
Základy společenských věd
Cílová skupina
učitelé 2. stupně ZŠ, učitelé SOŠ a SOU, učitelé gymnázií, učitelé VOŠ, pedagogové volného času
Počet vyučovacích hodin
6 (1 vyučovací hodina = 45 minut)

DESCARTES, v.o.s. si vyhrazuje právo změnit termín konání akce, pokud bude nutné. O změně termínu se účastníci dozví s dostatečným časovým předstihem prostřednictvím pozvánky.


Obsah akce

Cílem kurzu/workshopu cílem je mikroekonomický rozbor ekonomických problémů. Kurz seznamuje účastníky kurzu/workshopu s metodologií ekonomie, modelem rozhodování spotřebitele a výrobce, základními modely trhu (model dokonané konkurence, monopolistické konkurence, oligopolu, monopolu) a s trhy výrobních faktorů. Při úspěšném absolvování kurzu/workshopu jsou účastnící schopni učinit závěry vyplývající z vybraných mikroekonomicky orientovaných teorií; dále jsou účastníci schopni zorientovat se v základních mikroekonomických pojmech (fixní vs. variabilní náklady, dokonalá vs. nedokonalá konkurence, komplementy vs. substituty a řadě dalších).
Ekonomie jako věda a styl myšlení používá celou řadu metod a přístupů, které budou patřit také k hlavním metodám a technikám během workshopu: např. indukce, dedukce, ekonomické modelování, analýza, pozorování a brainstorming. Studenti si během workshopu vyzkouší grafickou vizualizaci ekonomických jevů a budou

  • Trh – místo, kde se střetává nabídka s poptávkou (identifikace tržních stran; příčiny změn na trhu; faktory ovlivňující nabídku a poptávku; nalezení tržní rovnováhy; stát jako aktivní účastník trhu) 
  • Spotřebitel jako ekonomický subjekt (jeho neomezené potřeby vs. omezené zdroje)
  • Firma (druhy nákladů, příjmy, cíl firmy – maximalizace zisku a možnosti jeho dosažení) 
  • Konkurence (dokonalá vs. nedokonalá – monopol, oligopol, monopolistická konkurence) 
  • Trhy výrobních faktorů (práce, půda, kapitál);

Vzdělávací cíl

Zlepšit svoji pozici v rámci příjímacího řízení a zvýšit svoji pravděpodobnost úspěšného přijímacího řízení na studijní obory ekonomických fakult VŠ.
Získat konkurenční výhodu při studiu v prvním ročníku na ekonomických fakultách v České i Slovenské republice.
Zvýšit povědomí o chování jednotlivých ekonomických subjektů na trhu.
Rozšířit a doplnit svoje ekonomické znalosti a všeobecný přehled o aktuálním ekonomickém dění.


Pro účastníky

Co si mají účastníci donést s sebou

Psací potřeby. V případě webináře: PC se softwarem ZOOM pro účast na webináři s mikrofonem pro případné dotazy. Webkamera je také vhodná, ale není nutnou podmínkou účasti.

Praha, 16.03.2026, 10:00–15:00

místo konání bude upřesněno na pozvánce

2 250 Kč

 objednat

Online webináře, 13.04.2026, 9:00–14:00

místo konání bude upřesněno na pozvánce

2 250 Kč

 objednat