FY 153 Energetika v kontextu jaderné renesance se zaměřením na aktivity do výuky fyziky

Předmět
Fyzika
Cílová skupina
učitelé 2. stupně ZŠ, učitelé SOŠ a SOU, učitelé gymnázií, učitelé VOŠ, pedagogové volného času
Počet vyučovacích hodin
8 (1 vyučovací hodina = 45 minut)

DESCARTES, v.o.s. si vyhrazuje právo změnit termín konání akce, pokud bude nutné. O změně termínu se účastníci dozví s dostatečným časovým předstihem prostřednictvím pozvánky.


Obsah akce

Jaderná elektrárna umí vyvolat různé emoce – od údivu a fascinace přes zdravý respekt až po obavy či dokonce strach. Vzhledem k výstavbě nových bloků v Dukovanech a prvního malého modulárního reaktoru v Temelíně nabývá téma jádra značné důležitosti. Energetika je politicko-společenským tématem a v kontextu transformace, decentralizace a jaderné renesance i rozjíždějícím se vlakem, který směřuje ke skvělým kariérním příležitostem pro vaše žáky a studenty.

Pojďme se projít technologií jaderné elektrárny Temelín od aktivní zóny reaktoru po chladicí věže, vysvětleme si základní principy reaktorové fyziky a mechanismy řízení štěpné reakce a projděme si cestu uranu od jeho těžby přes štěpení v reaktoru až po přepracování paliva či hlubinné uložení. Po cestě zastavíme na blokové dozorně, kde si představíme náplň práce operátorů a jejich potřebnou kvalifikaci. Povíme si o radioaktivitě a ionizujícím záření, jeho biologických účincích a vnímání radiační problematiky veřejností, která je často pod vlivem médií oživujících Černobyl. Navzdory této tragédii je jádro jedním z nejbezpečnějších způsobů výroby energie, přesto tomu velká část evropské společnosti nevěří. Ukážeme si principy jaderné bezpečnosti a monitorování jadernách elektráren. Témata zabalíme do výukových aktivit, tipů do hodin a pracovních listů, které vycházejí z vlastní učitelské praxe lektora.

Na konci procházky zasadíme (jadernou) energetiku do kontextu techniky, politiky, businessu a evropské budoucnosti. Představíme „manželství“ obnovitelných zdrojů a jádra jako koncept udržitelné, dostupné a spolehlivé energetiky. Vysvětlíme si, jak se tvoří cena elektřiny, jak se v Česku objevili fény na maření přebytečné energie, jak nám německé větrníky destabilizují přenosovou soustavu nebo jak platíme solárním elektrárnám za to, že nevyrábí. Neopomineme odchod od uhlí a problematiku teplárenství a otřeme se o klíčové otázky budoucnosti od ukládání energie do vodíku či roztavených solí přes agrivoltaiku až po malé modulární reaktory a slibovanou jadernou fúzi.

Osnova:

  • Proč Korejci? Budoucí jaderná energetika v ČR v souvislostech na pozadí jaderné renesance
  • Technologie a systémy jaderné elektrárny Temelín od reaktoru po chladicí věž
  • Úvod do reaktorové fyziky – řízená řetězová štěpná reakce uranu
  • Třetí a čtvrtá generace jaderných reaktorů
  • Radioaktivita, ionizující záření a jeho biologické účinky
  • Palivový cyklus uranu
  • Kultura bezpečnosti v jádře
  • Workshop – zpracování dat z monitoringu jaderné elektrárny s využitím polovodičové gama spektrometrie
  • Střípky z energetiky v kontextu politiky a businessu
  • Malé modulární reaktory a jaderná fúze

Vzdělávací cíl

  • Inspirace výukovými aktivitami do tématu elektřiny a magnetismu
  • Popularizace jaderné a radiační fyziky
  • Představení energetiky jako perspektivní kariérní cesty pro vaše žáky

Pro účastníky

Co si mají účastníci donést s sebou

Psací potřeby. V případě webináře: PC se softwarem ZOOM pro účast na webináři s mikrofonem pro případné dotazy. Webkamera je také vhodná, ale není nutnou podmínkou účasti.

Praha, 27.04.2026, 9:00–16:00

místo konání bude upřesněno na pozvánce

2 750 Kč

 objednat

Online webináře, 04.05.2026, 9:00–16:00

místo konání bude upřesněno na pozvánce

2 750 Kč

 objednat