TV 100 Tělocvik, který dává smysl – kvalita výuky, formativní přístup a dovednosti pro život

Předmět
Tělesná výchova
Cílová skupina
učitelé 1. stupně ZŠ, učitelé 2. stupně ZŠ, učitelé SOŠ a SOU, učitelé gymnázií, pedagogové volného času
Počet vyučovacích hodin
6 (1 vyučovací hodina = 45 minut)

DESCARTES, v.o.s. si vyhrazuje právo změnit termín konání akce, pokud bude nutné. O změně termínu se účastníci dozví s dostatečným časovým předstihem prostřednictvím pozvánky.


Obsah akce

Seminář nabízí konkrétní přístupy, jak rozvíjet kvalitu výuky tělesné výchovy prostřednictvím formativního přístupu, popisné zpětné vazby a práce s klíčovými kompetencemi. Účastníci si prakticky vyzkouší, jak vést podpůrný rozhovor se žákem, jak formulovat cílenou zpětnou vazbu a jak zapojit žáky do reflexe vlastního učení. Součástí programu jsou i jednoduché pohybové aktivity, které rozvíjí klíčové kompetence jako je spolupráce, komunikace či řešení problémů, a které lze bez složitých pomůcek využít v běžné výuce. Prostor bude věnován také sdílení zkušeností z praxe. Seminář je určen učitelům, kteří chtějí obohatit svou výuku tělesné výchovy o smysluplné a funkční přístupy podporující rozvoj každého žáka.

  • Smysluplná výuka tělesné výchovy – aktivizační úvodní aktivity (30 minut)
    Pohybové seznámení a společná práce s pojmem „dobrý tělocvik“ prostřednictvím sdílení, skupinové diskuze a jednoduché reflexe.
  • Kvalita výuky v tělesné výchově – struktura, dimenze a sebereflexe (45 minut)
    Práce s nástrojem QualiTePE – seznámení s dimenzemi kvalitní výuky, reflexe vlastní výuky a priorit, využití při pozorování a popisu výuky.
  • Formativní zpětná vazba – principy, jazyk podpory, nácvik  (60 minut)
    5 klíčových znaků formativní zpětné vazby, rozlišování mezi hodnoticí a podpůrnou komunikací, nácvik rozhovorů se žákem.
  • Pohybové aktivity s přesahem do rozvoje klíčových kompetencí (45 minut)
    Praktické ukázky jednoduchých aktivit rozvíjejících spolupráci a komunikaci žáků. Diskuze nad jejich využitím v praxi.
  • Tvorba a aplikace nástrojů zpětné vazby a reflexe ve výuce (45 minut)
    Samostatná nebo skupinová tvorba konkrétních nástrojů – scénářů, škál, sebereflektivních otázek. Sdílení výstupů, prostor pro kreativní přenos do praxe.
  • Závěrečná reflexe, inspirace a plán dalšího rozvoje (15 minut)
    Individuální plán přenosu poznatků do výuky, formulace výzev a příležitostí, bleskové sdílení inspirací a závěrečné shrnutí.

Vzdělávací cíl

Rozvíjet odborné a didaktické kompetence učitelů tělesné výchovy v oblasti kvality výuky se zaměřením na formativní přístup, poskytování popisné zpětné vazby a podporu klíčových kompetencí žáků prostřednictvím pohybových a reflexivních aktivit. Účastníci si osvojí konkrétní nástroje a zásady, které lze aplikovat v běžné výuce pro zvýšení srozumitelnosti, smysluplnosti a podpory učení všech žáků.


Pro účastníky

Co si mají účastníci donést s sebou

cvičební podložka, pohodlné oblečení vhodné i pro pohyb

Vzkaz účastníkům

od účastníků se očekává aktivní účast v připravených pohybových činnostech.

Praha, 21.04.2026, 9:30–14:30

místo konání bude upřesněno na pozvánce

2 250 Kč

 objednat

Olomouc, 20.05.2026, 9:30–14:30

místo konání bude upřesněno na pozvánce

2 250 Kč

 objednat