HV 75 Sociální dimenze hudby: Jak učit o sociálních tématech skrze hudební historii

Předmět
Hudební výchova
Cílová skupina
učitelé 2. stupně ZŠ, učitelé SOŠ a SOU, učitelé gymnázií, učitelé VOŠ, ředitelé škol a školských zařízení, učitelé ZUŠ a SUŠ, pedagogové volného času, učitel - metodik prevence, asistenti pedagoga
Lektor(-ka)
Počet vyučovacích hodin
6 (1 vyučovací hodina = 45 minut)

DESCARTES, v.o.s. si vyhrazuje právo změnit termín konání akce, pokud bude nutné. O změně termínu se účastníci dozví s dostatečným časovým předstihem prostřednictvím pozvánky.


Obsah akce

 kurz bude zaměřen na propojení závažných aktuálních i historických sociálních témat s příběhy a osobnostmi hudební historie. Kurz pojme druhy opresivních hierarchií jako je antisemitismus, misogynismus, rasismus či homofobie, přes politické systémy (komunismus), po deprese a neurovývojové poruchy. Účastníci kurzu se seznámí s tím, jak se tato témata odrážela v klasické hudbě a životech umělců, a jak lze toto spojení využít k seznámení žáků a studentů v hodinách hudební výchovy, dějepisu a hudební nauky s těmito tématy. Kurz je určen pro učitele základních, středních škol i základních uměleckých škol.

  • Historický a sociální kontext hudby, pojmy absolutní a programní hudba v sociální kontextu (30 min)
  • Analýza rasových otázek ve hudbě (Chevalier de Saint-Georges) (30 minut)
  • Historie antisemitismu v hudebním kontextu (F. Mendelssohn-Bartholdy, Gustav Mahler,  R. Strauss) (55 min)
  • Misogynie a ženské skladatelky (M. A. Mozart, Fanny Mendelssohn, Clara Shumann, Jean Demessiux a další) (55 min)
  • Politické ideologie a hudba v totalitních režimech (D. Shostakovich a S. Prokofjev, čeští autoři) (45 min)
  • Psychické zdraví a jeho odraz v hudební tvorbě (Robert Schumann, Jean Sibelius, Fryderyk Chopin) (45 min)
  • Homosexualita a Bisexualita (P. I. Tchaikovskij, I. Stravinkij, Darius Milhaud) (45 min)
  • (Pravděpodobné) neurovývojové poruchy osobností v hudební historii (J. S. Bach, W. A. Mozart, S. Rachmaninov, Glenn Gould) (55 min)

Vzdělávací cíl

  • Účastníci se seznámí s tím, jak zásadní sociální otázky ovlivnily hudební historii a životy významných skladatelů a umělců.
  • Účastníci kurzu se naučí využívat příběhy a díla hudebních skladatelů k tomu, jak v rámci hodin hudební výchovy, dějepisu a hudební nauky lépe vysvětlit žákům složitá sociální témata a podpořit jejich kritické myšlení.

Pro účastníky

Co si mají účastníci donést s sebou

Psací potřeby.

Brno, 12.06.2026, 10:00–15:00

místo konání bude upřesněno na pozvánce

2 250 Kč

 objednat