PP 270 Jak na inkluzi prostřednictvím diferenciace a individualizace výuky?
DESCARTES, v.o.s. si vyhrazuje právo změnit termín konání akce, pokud bude nutné. O změně termínu se účastníci dozví s dostatečným časovým předstihem prostřednictvím pozvánky.
Video ke kurzu
Prostřednictvím metod a forem aktivního učení se seznámíme se strategiemi výuky, které umožňují respektovat individuální možnosti, tempo a odlišnosti (sociální, kulturní, zdravotní, náboženské apod.) každého žáka. Budeme analyzovat své vzdělávací potřeby směrem k inkluzi. Společně rozebereme konkrétní příležitosti k aplikaci vnější i vnitřní diferenciace na škole.
Obsah akce
Přehled témat aneb co by měl učitel umět a znát
1. vědět PROČ je dobré výuku měnit
2. znát a umět poznávat své žáky.
3. vytvářet/zajistit podnětný prostor pro učení a pestré materiálně technické zázemí
4. vytvářet/zajistit podnětné a bezpečné sociálně komunikativní prostředí
5. znát metody aktivního učení a jejich používání v rámci modelu třífázového učení E-U-R
6. umět efektivně plánovat a řídit skupinové a kooperativní vyučování
7. umět formulovat funkční cíle
8. znát různé typy projektů a specifické způsoby jejich přípravy a realizace
9. efektivně hodnotit žáky a jejich práci (procesy a produkty) a vést žáky k sebehodnocení
10. vyhodnocovat úspěšnost vlastní práce a výuky
Seminář proběhne formou kombinace individuální a skupinové práce, diskuse budou probíhat v komunitním kruhu:
- představení tématu a cílů semináře
- představení lektora a účastníků
- snos myšlenek na téma: Co umíme?
- pojmenování vzdělávacích potřeb (resp. očekávání) k tématu ze strany účastníků (Co bychom se chtěli naučit? S čím si nevíme rady? Chtěli bychom odpovědi na tyto otázky…)
- diferenciace x individualizace, inkluze x integrace
- prezentace s ukázkami a příklady
- analýza ukázek
- plánování dle potřeb účastníků
- společná reflexe – přijímání a poskytování zpětné vazby k prezentovaným plánům i přípravám
Vzdělávací cíl
Každý účastník by měl umět:
- vlastními slovy definovat pojmy inkluze, diferenciace a individualizace ve vzdělávání
- popsat proč je dobré inkluzi zavádět
- rozlišit vnější a vnitřní diferenciaci
- pojmenovat, co by měl učitel umět a znát, aby diferencoval výuku
- analyzovat své vzdělávací potřeby směrem k inkluzi
Metody práce v semináři
- evokační metody
- modelové lekce
- metody aktivního učení – brainstorming, řeka, třídění výroků, myšlenkové mapy, Vennovy diagramy, čtení s předvídáním, postupné čtení, podvojný deník, skládankové učení, galerie, veletrh, aj.
- výklad lektora, prezentace
- individuální a skupinová práce, práce ve dvojicích
- diskuse
- reflexe prožitková
- reflexe pedagogická
- plánovací metody přenosu poznatků do praxe
- evaluační metody