Bi 76 Molekulární a epigenetická evoluce genomu od mihule a ryb až ke člověku

Předmět
Cílová skupina
učitelé 2. stupně ZŠ, učitelé SOŠ a SOU, učitelé gymnázií, , učitelé VOŠ
Akreditace
396/2018-2-35

DESCARTES, v.o.s. si vyhrazuje právo změnit termín konání akce, pokud bude nutné. O změně termínu se účastníci dozví s dostatečným časovým předstihem prostřednictvím pozvánky.


Vzdělávací cíl

Zprostředkovat nejmodernější poznatky z výzkumu genomu napříč obratlovci a jejich relevance pro pochopení funkční a strukturální komplexity lidského genomu. Představení již etablovaných a široce rozšířených metod sekvenace genomu a jeho různých frakcí a fází. Dále  je cílem představit práci s "masivním" množstvím sekvenačních dat, kdy už nestačí tradiční počítač a biolog musí začít využívat např. Linux nebo vysoce výkonné počítače.


Charakteristika

Genomika obratlovců je nezbytným předpokladem k pochopení nesmírné funkční a strukturální komplexity nejen zdravého lidského genomu ale především tehdy, když něco v našem genomu nefunguje přesně tak, jak by mělo. Seminář zprostředkuje vhled do moderní biologie a umožní zorientovat se v oblastech jako je epigenetika, genomika, molekulární cytogenetika a cytogenomika, biologie transpozonů, bioinformatika a biologických online databází a zdrojů.


Obsah akce

Úvod do (cyto)genomiky obratlovců včetně člověka – základní otázky, celogenomové duplikace a transpozony jako hnací motory evoluce (přibližně 90 minut)

„Evoluce“ metod sekvenace DNA a bioinformatická analýza genomu – co lze očekávat a jak to celé vzniká aneb když je biolog vlastně informatik (přibližně 60 min)

Epigenetika a epigenomika – další důležitý kód v naší DNA a v našem genomu, jeho evoluce a vztah k nemocem – sekvenací genomu jeho funkci ještě nepochopíme (přibližně 90 min)

Fylogenomická exkurze stromem života a zásadní milníky evoluce směřující k člověku – všichni jsme vlastně ryby! (přibližně 60 min)

Cesta do nitra lidského genomu – jak je možné, že jen 1.5% našeho genomu tvoří geny? K čemu je ten „zbytek“ a co o něm vlastně víme? resp. spíše nevíme... (přibližně 60 min)

-časová dotace jednotlivých bloků je flexibilní a přizpůsobitelná potřebám a požadavkům posluchačů

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.
Další informace